مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

670
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

892
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزش مدیریت شرم بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 162

چکیده

 زمینه و هدف: روش: های متعددی برای افزایش مهارت های اجتماعی و سازش یافتگی افراد با آسیب شنوایی به کار می رود. در این ارتباط پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش مدیریت شرم بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی انجام شده است. روش: در این پژوهش, از طرح نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان با آسیب شنوایی شهر کرج در سال 1396 بود که با روش: نمونه گیری در دسترس, 30 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد مطالعه, انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی (گرشام و الیوت, 1990) و پرسشنامه پرخاشگری باس و وارن (2000) بوده است. مداخله آموزشی برای گروه آزمایش در طی 14 جلسه انجام شد در حالی که گروه گواه چنین مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان داده های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها: ی پژوهش نشان داد برنامه آموزش مدیریت شرم, بر کاهش پرخاشگری و مولفه های کلامی, خشم و خصومت پرخاشگری به غیر از مولفه بدنی پرخاشگری, تاثیر معناداری دارد. علاوه بر این, در پژوهش حاضر اثربخشی برنامه آموزشی مدیریت شرم بر مهارت های اجتماعی و مولفه های همکاری, ابراز وجود, و خویشتن داری مورد تایید قرار گرفت (0/01>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می رسد برنامه آموزشی مدیریت شرم با افزایش حرمت خود کودکان با آسیب شنوایی, روش: موثری برای کاهش پرخاشگری و بهبود مهارت های ارتباطی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسنوند، باقر، شریفی درآمدی، پرویز، دلاور، علی، و علایی، پروانه. (1398). اثربخشی برنامه آموزش مدیریت شرم بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(1 )، 149-162. SID. https://sid.ir/paper/258335/fa

    Vancouver: کپی

    حسنوند باقر، شریفی درآمدی پرویز، دلاور علی، علایی پروانه. اثربخشی برنامه آموزش مدیریت شرم بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(1 ):149-162. Available from: https://sid.ir/paper/258335/fa

    IEEE: کپی

    باقر حسنوند، پرویز شریفی درآمدی، علی دلاور، و پروانه علایی، “اثربخشی برنامه آموزش مدیریت شرم بر پرخاشگری و مهارت های اجتماعی کودکان با آسیب شنوایی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 1 ، pp. 149–162، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258335/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button