مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,383
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سطح انگیزش، خودپنداشت و نگرش نسبت به خواندن در دانش آموزان نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 42

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از رایج ترین اختلال های یادگیری در دانش آموزان, نارساخوانی است که پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه انگیزش, خودپنداشت و نگرش خواندن در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به نارساخوانی بوده است.روش: پژوهش حاضر از نظر روش شناسی تحلیلی- مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 93-1392 بود که تعداد 108 نفر از آن ها (54 آزمودنی کودکان غیرمبتلا به نارساخوانی و 54 آزمودنی کودکان مبتلا به نارساخوانی) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی, 1388), پرسشنامه انگیزش خواندن (ویگفیلد و گاتری, 1997), خودپنداشت خواندن (آهلووالیا, 1961) و نگرش خواندن (مککنا و کر, 1990) استفاده شد.یافته ها: نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین کودکان مبتلا و غیرمبتلا به نارساخوانی حداقل در یکی از متغیرهای وابسته تفاوت معنی داری وجود دارد (P<0.001). نتایج تحلیل واریانس نشان داد که میانگین نمرات کودکان مبتلا به نارساخوانی در تمام مولفه های انگیزش, خودپنداشت و نگرش خواندن به طور معناداری بالاتر از نمرات کودکان غیرمبتلا به نارساخوانی است (P<0.001).نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد مشکلات تحصیلی دانش آموزان نارساخوان بر جنبه های روان شناختی آن ها تاثیر منفی دارد که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یحیی زاده، آیدا، کریمی، رقیه، و حسن نیاجورشری، مهدیس. (1395). سطح انگیزش, خودپنداشت و نگرش نسبت به خواندن در دانش آموزان نارساخوان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(3)، 31-42. SID. https://sid.ir/paper/258368/fa

    Vancouver: کپی

    یحیی زاده آیدا، کریمی رقیه، حسن نیاجورشری مهدیس. سطح انگیزش, خودپنداشت و نگرش نسبت به خواندن در دانش آموزان نارساخوان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(3):31-42. Available from: https://sid.ir/paper/258368/fa

    IEEE: کپی

    آیدا یحیی زاده، رقیه کریمی، و مهدیس حسن نیاجورشری، “سطح انگیزش, خودپنداشت و نگرش نسبت به خواندن در دانش آموزان نارساخوان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 3، pp. 31–42، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258368/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button