مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,177
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفکرات پارانوئید و حرمت خود در دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 145

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله ­ ای, یکی از مشکلات رایج دوران کودکی است که مجادله, خصومت و عدم فرمانبرداری از بزرگسالان مشخصه اصلی این اختلال است. این مطالعه با هدف مقایسه تفکرات پارانوئید و حرمت خود دانش ­ آموزان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ­ ای انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ­ ای است و نمونه مورد مطالعه شامل 40 دانش ­ آموز با اختلال نافرمانی مقابله ­ ای و 40 دانش آموز بدون اختلال نافرمانی مقابله ای در دامنه سنی14 تا 15 سال مقطع راهنمایی شهر تبریز در سال95-96 بوده است که به صورت خوشه ­ ای چندمرحله ­ ای انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه­ های حرمت خود (آیزنک, 1976) و سنجش افکار پارانوئید (گرین و همکاران, 2008) استفاده شد. تحلیل داده ­ ها با استفاده از آزمون تحلیل t مستقل انجام شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله­ ای از حرمت­ ­ خود پایین­ تر و تفکرات پارانوئید بالاتری نسبت به کودکان بدون اختلال دارا هستند (0/05>P). نتیجه گیری: با توجه به یافته ­ های پژوهش به نظر می­ رسد اختلال نافرمانی مقابله ­ ای به طور غیرمستقیم باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند کاهش سطح حرمت خود و ایجاد تفکرات پارانوئید نیز می­ شود. استلزام های نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالمحمدی، کریم، غدیری صورمان آبادی، فرهاد، چوبداری، عسگر، و سیدپورمند، نیلوفرالسادات. (1397). تفکرات پارانوئید و حرمت خود در دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(3 )، 137-145. SID. https://sid.ir/paper/258370/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالمحمدی کریم، غدیری صورمان آبادی فرهاد، چوبداری عسگر، سیدپورمند نیلوفرالسادات. تفکرات پارانوئید و حرمت خود در دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(3 ):137-145. Available from: https://sid.ir/paper/258370/fa

    IEEE: کپی

    کریم عبدالمحمدی، فرهاد غدیری صورمان آبادی، عسگر چوبداری، و نیلوفرالسادات سیدپورمند، “تفکرات پارانوئید و حرمت خود در دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 3 ، pp. 137–145، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258370/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button