Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,396
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

973
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطاف پذیری شناختی مادران

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 24

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از شایع­ ترین اختلالات اضطرابی دوره کودکی است که با نظام خانواده مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف پیش­ بینی میزان اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس دشواری­ های تنظیم هیجانی و انعطاف­ پذیری شناختی مادران آنها انجام شده است. روش­ : این پژوهش یک مطالعه توصیفی و در قالب طرح همبستگی انجام شده است. بدین منظور از بین کودکان دبستانی پایه ­ های چهارم تا ششم شهرستان اراک, 120 دانش ­ آموز (به همراه مادران آن­ ها) به روش نمونه ­ گیری خوشه ­ ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای دانش­ آموزان, مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز مربوط به کودکان و نوجوانان (ماسیا-وارنر و همکاران, 2003), و برای مادران آنها مقیاس دشواری­ های تنظیم هیجان (گراتس و رومر, 2004) و مقیاس انعطاف­ پذیری شناختی (دنیس و فندروال, 2010) اجرا شد و داده ­ های حاصل از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته­ ها: یافته ­ ها نشان داد دشواری ­ های تنظیم هیجان و انعطاف­ پذیری شناختی مادران, 57 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی کودکان را پیش ­ بینی می­ کنند (38/21 =F و 001/0 > P). در این زمینه, خرده ­ مقیاس­ های دشواری در دست زدن به رفتار هدفمند و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی به ترتیب با ضریب بتای 353/0 و 325/0 سهم معناداری در پیش ­ بینی این متغیر داشتند. نتیجه­ گیری: دشواری­ های تنظیم هیجان مادران می­ تواند با اضطراب اجتماعی کودکان آنها مرتبط باشد و هر چه مادران مشکلات بیشتری در تنظیم هیجانات خود داشته باشند, کودکان نیز مشکلات بیشتری را در تعاملات اجتماعی از جمله اضطراب اجتماعی نشان خواهند داد؛ بنابراین, توانمندسازی مادران برای مدیریت و تنظیم هرچه بهتر مشکلات هیجانی به کاهش اضطراب اجتماعی کودکان می­ انجامد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقدم پور، نیلوفر، و سپهوند، تورج. (1397). پیش بینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطاف پذیری شناختی مادران. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(2 )، 14-24. SID. https://sid.ir/paper/258431/fa

    Vancouver: کپی

    مقدم پور نیلوفر، سپهوند تورج. پیش بینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطاف پذیری شناختی مادران. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(2 ):14-24. Available from: https://sid.ir/paper/258431/fa

    IEEE: کپی

    نیلوفر مقدم پور، و تورج سپهوند، “پیش بینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطاف پذیری شناختی مادران،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 2 ، pp. 14–24، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258431/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا