Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,319
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

886
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توانایی حل مساله اجتماعی در دانش آموزان دختر کم توان ذهنی و همسالان با تحول ذهنی بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 24

چکیده

 زمینه و هدف: دانش آموزان کم توان ذهنی از جمله افرادی هستند که در توانایی حل مساله اجتماعی ضعف دارند و در هنگام رویارویی با موقعیت های اجتماعی با مشکلات بسیاری روبرو می شوند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه توانایی حل مساله اجتماعی در دانش آموزان دختر کم توان ذهنی و دانش آموزان با تحول ذهنی بهنجار بود.روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. حجم نمونه این پژوهش شامل 134 نفر (67 نفر دانش آموز کم توان ذهنی و 67 نفر دانش آموز بهنجار) بودند که آزمودنی های کم توان ذهنی به روش در دسترس و آزمودنی های با تحول ذهنی بهنجار با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از مراکز آموزش عمومی و ویژه شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور سنجش میزان توانایی حل مساله اجتماعی از نسخه تجدیدنظرشده سیاهه حل مساله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دختر کم توان ذهنی و بهنجار در نمره کل توانایی حل مساله اجتماعی و خرده مقیاس های آن تفاوت معنی داری وجود دارد (p<0.01), بدین معنا که دانش آموزان کم توان ذهنی در نمره کل توانایی حل مساله اجتماعی و خرده مقیاس های آن ضعیف تر از دانش آموزان دختر با تحول ذهنی بهنجار بودند.نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که کم توانی ذهنی افزون بر تاثیرگذاری منفی بر عملکرد شناختی, بر توانمندی اجتماعی نیز تاثیر می گذارد. بدین ترتیب, آموزش مهارت های توانایی حل مساله اجتماعی به افراد کم توان ذهنی در محیط های گوناگون و همچنین توانمندسازی خانواده های این افراد ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمسی، معصومه، همتی علمدارلو، قربان، و شجاعی، ستاره. (1397). مقایسه توانایی حل مساله اجتماعی در دانش آموزان دختر کم توان ذهنی و همسالان با تحول ذهنی بهنجار. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(1 )، 15-24. SID. https://sid.ir/paper/258435/fa

    Vancouver: کپی

    شمسی معصومه، همتی علمدارلو قربان، شجاعی ستاره. مقایسه توانایی حل مساله اجتماعی در دانش آموزان دختر کم توان ذهنی و همسالان با تحول ذهنی بهنجار. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(1 ):15-24. Available from: https://sid.ir/paper/258435/fa

    IEEE: کپی

    معصومه شمسی، قربان همتی علمدارلو، و ستاره شجاعی، “مقایسه توانایی حل مساله اجتماعی در دانش آموزان دختر کم توان ذهنی و همسالان با تحول ذهنی بهنجار،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 1 ، pp. 15–24، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258435/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا