مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,855
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دستور زبان: معیار کارآیی و جهانیها

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 21

چکیده

 در این مقاله, بعد از مقدمه ای کوتاه نخست به چند معیار کارآیی برای تعریف دستورزبانها و تئوری های زبانی مربوط به آنها پرداخته ایم, و در ضمن روشن ساخته ایم که دستورزبانها چرا باید نه تنها کارآیی مشاهده ای, بلکه سطح بالاتر کارآیی توصیفی را نیز دارا باشند. در ضمن تأکید کرده ایم که اصولا تئوری های جامع زبانی باید به سطح بالاتر کارآیی توجیهی نیز برسند تا از نظر جهانی معتبر, از نظر بنیاد روانشناختی واقعی و در عین حال به حداکثر محدود باشند. در بخش دوم سعی کرده ایم روشن سازیم که همین محدودیت فوق العاده تئوری زبانی است که می تواند منجر به تئوری کار آ در مورد فراگیری زبان در کودکان باشد. در این زمینه سعی کرده ایم روشن نماییم که دستور جهانی در واقع تئوری “حالت آغازین” استعداد زبانی فطری و مقدم بر هر نوع تجربة زبانی بوده و بر پایه بررسی دقیق دستور زبان های ویژه, زبان شناس مجموعه جهانیهای زبانی را فرض می کند که بنیاد تئوری پیشنهادی او را از زبان تشکیل می دهد. در بخش سوم, تئوری نشانداری و دستور مرکزی.مورد بحث قرار گرفته و اشاره شده که دستور جهانی در واقع با بنیادهای زیست شناختی موروثی پردازش زبان در کودکان مطابقت دارد. در این بخش متذکر شده ایم که مفهوم دستور جهانی مبتنی بر فرض دستور مرکزی.بی نشان می باشد. مجموعه قواعد مرکزی و بی نشان عام در نهاد کودکان به ودیعه گذاشته شده و کمک بسیار ارزشمند ژنتیکی دریادگیری سریع نظام پیچیده و انتزاعی زبان به کودکان می باشد. در واقع نقش کودکان در رسیدن به مجموعه قواعد مرکزی, انتخاب مجموعه خاص زبان ویژه از مجموعه قواعد ممکن مرکزی است که به وسیله تئوری دستور مرکزی.تعریف شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترابی ندوشن، محمدعلی. (1382). دستور زبان: معیار کارآیی و جهانیها. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)، 46(187)، 1-21. SID. https://sid.ir/paper/25865/fa

    Vancouver: کپی

    ترابی ندوشن محمدعلی. دستور زبان: معیار کارآیی و جهانیها. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)[Internet]. 1382؛46(187):1-21. Available from: https://sid.ir/paper/25865/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی ترابی ندوشن، “دستور زبان: معیار کارآیی و جهانیها،” نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)، vol. 46، no. 187، pp. 1–21، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/25865/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button