مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو روش آموزش سخنرانی و چند رسانه ای بر رفتار بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 213 | صفحه پایان 220

چکیده

 مقدمه: آموزش یکی از روش های افزایش آگاهی, ایجاد نگرش و عملکرد صحیح در دانش آموزان است و انتخاب روش های آموزشی موثر از جمله اهداف و عناصر اصلی در برنامه ریزی های آموزشی محسوب می شود.هدف: هدف از این مطالعه مقایسه دو روش آموزشی سخنرانی و چند رسانه ای بر رفتار بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان شهر تهران می باشد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مداخله ای نیمه تجربی است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مدارس منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 می باشد. حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده, 90 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته, با آلفا کرونباخ 0.8 بود. این پرسشنامه که شامل 27 سوال برای دانش آموزان (7 سوال آگاهی, 7 سوال نگرش و 3 سوال عملکرد مابقی دموگرافیک) بود, قبل و بعد از آموزش در اختیار نمونه ها قرار گرفت. برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 24 و آزمون های آماری تی مستقل و آنوا در سطح معناداری 0.05 استفاده گردید.یافته ها: در گروه سخنرانی میزان آگاهی بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به ترتیب (2.93±0.25) و (3±0.00), نگرش (2.93±0.25) و (3±0.00), عملکرد (2.66±0.58) و (2.30±0.59) افزایش یافت که از نظر آماری معنادار نیست (P>0.05). در گروه چند رسانه ای بلافاصله بعد از مداخله میزان آگاهی (3±0.00), نگرش (3±0.00) و عملکرد (2.90±0.3) بود. همچنین میزان نگرش (3±0.00) و عملکرد (3±0.00) یک ماه بعد از آن هم افزایش یافت که از نظر آماری معنی دار می باشد (P>0.05). تغییر میزان عملکرد نیز یک ماه بعد از مداخله در گروه چند رسانه ای (+0.57) نسبت به گروه سخنرانی, از نظر آماری معنادار و بیشتر بود (P>0.05).بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که نه تنها آموزش در ارتقای رفتار بهداشت دهان و دندان موثر می باشد, بلکه نوع آموزش در ارتقای آن نقش بسزایی دارد. به طوری که در همه مراحل روش آموزشی چند رسانه ای از روش سخنرانی موثرتر بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اندرخورا، فاطمه، بحرانی، محمدرضا، و گودرزی، اعظم. (1396). مقایسه دو روش آموزش سخنرانی و چند رسانه ای بر رفتار بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان شهر تهران. علوم مراقبتی نظامی، 4(3 (مسلسل 13) )، 213-220. SID. https://sid.ir/paper/258739/fa

    Vancouver: کپی

    اندرخورا فاطمه، بحرانی محمدرضا، گودرزی اعظم. مقایسه دو روش آموزش سخنرانی و چند رسانه ای بر رفتار بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان شهر تهران. علوم مراقبتی نظامی[Internet]. 1396؛4(3 (مسلسل 13) ):213-220. Available from: https://sid.ir/paper/258739/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه اندرخورا، محمدرضا بحرانی، و اعظم گودرزی، “مقایسه دو روش آموزش سخنرانی و چند رسانه ای بر رفتار بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان شهر تهران،” علوم مراقبتی نظامی، vol. 4، no. 3 (مسلسل 13) ، pp. 213–220، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button