مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

616
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دانش، نگرش و مهارت خودحفاظتی در جنگ های شیمیایی در دانشجویان پرستاری ارتش بر اساس شهر محل سکونت

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 5

چکیده

 مقدمه: بررسی تاریخ جنگ های بشر خصوصا جنگ های اخیر, حکایت از آن دارد که بسیاری از کشورها به صورت پنهان و آشکار به سلاح های شیمیایی, میکروبی و هسته ای دسترسی دارند. در کشور ما, رژیم بعثی عراق 92 بار از گاز خردل به طور گسترده علیه ایرانیان استفاده کرد که هنوز هم شاهد عوارض دیررس آن در بین مصدومان شیمیایی هستیم. هدف از این مطالعه مقایسه دانش, نگرش و مهارت خودحفاظتی در جنگ های شیمیایی در دانشجویان جدیدالورود پرستاری ارتش بر اساس مرزی بودن و غیرمرزی بودن شهر محل سکونت می باشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است و بر روی 78 نفر از دانشجویان پرستاری ارتش که به روش سرشماری انتخاب شدند, در سال 1392 انجام گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پژوهشگرساخته استفاده شد. روایی ابزار به روش اعتبار محتوی و پایایی آن از طریق آزمون مجدد سنجیده شد. نتایج با استفاده از آمار توصیفی- تحلیلی و با نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل شدند.یافته ها: میانگین دانش در گروه مرزی 37.29±44.50 و در غیرمرزی 33.02±30.46 بود. میانگین مهارت در گروه مرزی 44.37±2.89 و در غیرمرزی 44.56±2.54 بود که آزمون آماری تی مستقل اختلاف معناداری در دو گروه از نظر دانش (P=0.62) و مهارت (P=0.76) نشان نداد؛ اما میانگین نگرش در گروه مرزی 98.74±9.76 و در غیرمرزی 106.84±19.64 بود که آزمون تی مستقل تفاوت آماری معنادار را در دو گروه نشان داد (P=0.049).بحث و نتیجه گیری: عدم تفاوت آماری معنادار در دانش و مهارت در دو گروه مرزی و غیرمرزی را می توان به اطلاعات برگرفته از شبکه های اجتماعی و ارتباطات رسانه ای مربوط دانست. از طرفی عدم حضور در جنگ و تجربه نکردن آن, گذشت سالیان متمادی از جنگ تحمیلی و تفاوت نسل ها را از دیگر دلایل دانست. علت بالا بودن نگرش گروه غیرمرزی نسبت به گروه مرزی را می توان به آموزش های رسمی و غیررسمی در سال های قبل از ورود به دانشگاه و به استرس و اضطراب سکونت در مناطق مرزی مربوط دانست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبادی، منیره، شریفی فر، سیمین تاج، و زارعیان، آرمین. (1394). مقایسه دانش, نگرش و مهارت خودحفاظتی در جنگ های شیمیایی در دانشجویان پرستاری ارتش بر اساس شهر محل سکونت. علوم مراقبتی نظامی، 2(1 (مسلسل 3))، 1-5. SID. https://sid.ir/paper/258863/fa

    Vancouver: کپی

    عبادی منیره، شریفی فر سیمین تاج، زارعیان آرمین. مقایسه دانش, نگرش و مهارت خودحفاظتی در جنگ های شیمیایی در دانشجویان پرستاری ارتش بر اساس شهر محل سکونت. علوم مراقبتی نظامی[Internet]. 1394؛2(1 (مسلسل 3)):1-5. Available from: https://sid.ir/paper/258863/fa

    IEEE: کپی

    منیره عبادی، سیمین تاج شریفی فر، و آرمین زارعیان، “مقایسه دانش, نگرش و مهارت خودحفاظتی در جنگ های شیمیایی در دانشجویان پرستاری ارتش بر اساس شهر محل سکونت،” علوم مراقبتی نظامی، vol. 2، no. 1 (مسلسل 3)، pp. 1–5، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258863/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button