Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,552
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,461
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی مفهوم هوش معنوی از منظر روانشناسی و اسلام

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 57

چکیده

 سابقه و هدف: پژوهش ها نشان داده اند که بین معنویت و هدف زندگی, رضایت از زندگی و سلامت, همبستگی وجود دارد, در دو سه دهه اخیر به نقش بعد معنوی در سلامت روان انسان توجه زیادی شده و معنویت را هم بخش دیگری از سلامت روان یا سلامت انسان دانسته اند, یکی از مولفه هایی که در ذومراتب بهداشت روان نقش کلیدی ایفا می کند, هوش معنوی است. امروزه روانشناسان اهمیت توجه به علائق دینی و معنوی را خواه به طور کلی در کارهای خود و خواه به صورتی خاص تر, در محیط های روان درمانی مورد عنایت قرار می دهند. به همین سبب بررسی دقیق مفهوم هوش معنوی در اسلام و روانشناسی ضرورت دارد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر تلاش کرده است تا به تبیین مفهوم هوش معنوی در نگاه اسلام و روانشناسی بپردازد و از منابع معتبر اسلام چون قرآن و کتاب های معتبر روایی بهره گیرد و نیز دیدگاه های روانشناسان را مورد دقت و بررسی قرار داده است.یافته ها: روانشناسی و اسلام در ارائه مفهوم دقیق هوش معنوی از یک تعابیر بهره نگرفته اند بلکه در تعابیر روانشناسان از برخی علائم و مشخصات برای بیان و تبیین آن استفاده شده است که در مفاهیم و آموزه های اسلامی از واژگان خاص در این خصوص استفاده شده است و نیز راهکارهای ارائه شده در برخی موارد از همگونی و همانندی برخوردارند و در برخی موارد از دیدگاه یکسانی برخوردار نیستند.نتیجه گیری: بی تردید در راهکارهای پرورش هوش معنوی از منظر اسلام و روانشناسی مولفه های مشترک و همانند وجود دارد و در برخی زمینه ها هم راهکارهای متفاوتی در رشد و پرورش هوش معنوی مشاهده می شود که مطالعه حاضر نشان داد در پرتو تعالیم اسلامی می توان به رشد و شکوفایی و بالندگی بیشتر و پایدارتر در این حوزه دست یافت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یداله پور، محمدهادی، و فاضلی کبریا، مهناز. (1393). بررسی تطبیقی مفهوم هوش معنوی از منظر روانشناسی و اسلام. اسلام و سلامت، 1(1 )، 48-57. SID. https://sid.ir/paper/258971/fa

    Vancouver: کپی

    یداله پور محمدهادی، فاضلی کبریا مهناز. بررسی تطبیقی مفهوم هوش معنوی از منظر روانشناسی و اسلام. اسلام و سلامت[Internet]. 1393؛1(1 ):48-57. Available from: https://sid.ir/paper/258971/fa

    IEEE: کپی

    محمدهادی یداله پور، و مهناز فاضلی کبریا، “بررسی تطبیقی مفهوم هوش معنوی از منظر روانشناسی و اسلام،” اسلام و سلامت، vol. 1، no. 1 ، pp. 48–57، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258971/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا