Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,137
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,209
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 120

چکیده

 مقدمه: سواد اطلاعاتی یک عنصر اساسی در توسعه یادگیری مستقل و موثر در آموزش عالی قرن 21 است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان بود. بعلاوه سنجش میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بر اساس متغیرهای آموزشی و جمعیت شناختی نیز مدنظر قرار گرفت.روش پژوهش: این پژوهش کاربردی, با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری داده, پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بوده, که 379 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی بعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون, تی - مستقل و تحلیل واریانس) با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافته ها: میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بر اساس پنج استاندارد, 2.48 بود. طبق یافته های آزمون همبستگی پیرسون با اطمینان 99 درصد بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و انگیزش یادگیری آنها رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. همچنین با اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنی داری بین سواد اطلاعاتی و معدل دانشجویان وجود داشت. بر اساس آزمون تی - مستقل تفاوت معنی داری در میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان دختر و پسر وجود نداشت. نتایج آزمون تحلیل واریانس حاکی از تفاوت معنی دار بین میانگین سواد اطلاعاتی و سال ورودی دانشجویان با اطمینان 99 درصد بود. بر اساس آزمون تحلیل واریانس تفاوت معنی داری در میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بر حسب حوزه تحصیلی آنها وجود نداشت.نتیجه گیری: میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح نامطلوب بود. سواد اطلاعاتی دانشجویان و انگیزش یادگیری و همچنین عملکرد تحصیلی دانشجویان (معدل) و سواد اطلاعاتی رابطه مثبت و متقابل داشتند. سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر بیشتر از دانشجویان سال اول بود. سواد اطلاعاتی دانشجویان در چهار حوزه تحصیلی علوم انسانی, فنی و مهندسی, علوم و کشاورزی تقریبا مشابه بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی، لیلا، هدایتی خوشمهر، عزیز، رسول زاده اقدم، صمد، و شیبانی، بهناز. (1396). رابطه سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان. تعامل انسان و اطلاعات، 4(2 )، 108-120. SID. https://sid.ir/paper/260340/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی لیلا، هدایتی خوشمهر عزیز، رسول زاده اقدم صمد، شیبانی بهناز. رابطه سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان. تعامل انسان و اطلاعات[Internet]. 1396؛4(2 ):108-120. Available from: https://sid.ir/paper/260340/fa

    IEEE: کپی

    لیلا خلیلی، عزیز هدایتی خوشمهر، صمد رسول زاده اقدم، و بهناز شیبانی، “رابطه سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان،” تعامل انسان و اطلاعات، vol. 4، no. 2 ، pp. 108–120، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260340/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا