مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,260
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران، چالش ها و راهکارها

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 56

چکیده

 یکی از پیشرفت های نوظهوری که در حیطه آموزش الکترونیکی اهمیت چشمگیری یافته, دوره های آموزش آنلاین فراگیر (موک) است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش مبتنی بر موک در سیستم آموزش عالی ایران, شناسایی چالش ها و ارایه راهکارها انجام گرفت. این پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) است و به صوت متوالی انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیآت علمی دانشگاه های دولتی شهر تهران بودند که تعداد 11 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی کاربران دوره موک در سال تحصیلی 94-95 با حجم 400 نفر بودند که با توجه به جدول کرجسی – مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 196 از آنان انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از مصاحبه, اطلاعاتی در خصوص چالش ها و راهکارهای پیش رو از شرکت کنندگان گروه اول (اعضای هیات علمی) گردآوری شد و سپس با روش کدگذاری سه مرحله ای, گویه ها استخراج گردید. در مرحله دوم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته (با پایایی 0.89 =a) وضعیت دوره های موک از نظر 196 کاربر این دوره ها و با استفاده از آزمون فریدمن بررسی گردید. نتایج نشان داد چالش ها در حیطه های مسائل آموزشگاهی و سازمانی, مسائل مدیریتی, مسائل فناورانه, مسائل روش تدریس و آموزش, مسائل طراحی واسط کاربری, مسائل پشتیبانی منابع و مسائل ارائه منابع و ارزیابی قرار دارند. همچنین برای تحقق آموزش مبتنی بر موک راهکارها در حیطه های علمی – حرفه ای, فناوری اطلاعات و ارتباطات, مدیریتی و پشتیبانی منابع و طراحی, اجرا و ارزشیابی شناسایی شدند. در نهایت بررسی وضعیت آموزش مبتنی بر موک در آموزش عالی کشور نشان داد که ضعف و مشکلات مشهودی در این زمینه وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زین آبادی، حسن رضا، و موسوی امیری، سیده طیبه. (1396). تاملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران, چالش ها و راهکارها. نوآوری و ارزش آفرینی، 6(12 )، 41-56. SID. https://sid.ir/paper/260416/fa

    Vancouver: کپی

    زین آبادی حسن رضا، موسوی امیری سیده طیبه. تاملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران, چالش ها و راهکارها. نوآوری و ارزش آفرینی[Internet]. 1396؛6(12 ):41-56. Available from: https://sid.ir/paper/260416/fa

    IEEE: کپی

    حسن رضا زین آبادی، و سیده طیبه موسوی امیری، “تاملی بر دوره های موک در نظام آموزش عالی ایران, چالش ها و راهکارها،” نوآوری و ارزش آفرینی، vol. 6، no. 12 ، pp. 41–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260416/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button