مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,691
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بازخورد محور (Teach-Back) بر تبعیت از رژیم درمانی بیماران دیالیزی مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه مراجعه کننده به بیمارستان سینا در سال 1395

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 30

چکیده

 مقدمه: عدم تبعیت از رژیم درمانی به عنوان یک مشکل مهم در بیماران همودیالیزی شناخته شده است. استفاده از روش های آموزشی مناسب که با برقراری ارتباط بین فردی, سعی در رفع نیازهای آموزشی بیمار داشته باشد, می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش به روش بازخورد محور بر تبعیت از رژیم درمانی بیماران مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه می باشد.روش کار: در این کار آزمایی بالینی تصادفی سازی شده, 90 بیمار مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه و تحت درمان با همودیالیز که در سال 1395 به بیمارستان سینای تهران مراجعه کرده بودند, به دو گروه تقسیم شدند. در گروه مداخله, علاوه بر آموزش های روتین, در چهار حیطه همودیالیز, درمان دارویی, مصرف مایعات و رژیم غذایی, آموزش به روش بازخورد محور به مدت 45 دقیقه داده شد. در گروه شاهد تنها آموزش های روتین انجام شد. تبعیت از درمان, با استفاده از پرسشنامه تبعیت از درمان در بیماران مرحله انتهایی نارسایی کلیه (ESRD-AQ) در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون (7 روز بعد از مداخله) و پیگیری (30 روز بعد از مداخله) ارزیابی شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای اسکوئر, آزمون دقیق فیشر, تی مستقل, تحلیل واریانس مکرر, بنفرونی و تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد سطح معناداری 0.05 در نظر گرفته شد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین نمرات تبعیت از درمان گروه مداخله در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری به طور معناداری بالاتر از گروه شاهد بود (P=0.001) به طوری که به ترتیب %28.8 و %22.1 از تغییرات تبعیت از درمان در پس آزمون و پیگیری, ناشی از مداخله بود.نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش به روش بازخورد محور می تواند منجر به تبعیت از درمان در چهار حیطه همودیالیز, درمان دارویی, محدودیت مصرف مایعات و رژیم غذایی در بیماران همودیالیزی شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، اکبر، نوروزی تبریزی، کیان، دالوندی، اصغر، کواری، سیدحبیب اله، و نوروزی، مهدی. (1396). تاثیر آموزش بازخورد محور (Teach-Back) بر تبعیت از رژیم درمانی بیماران دیالیزی مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه مراجعه کننده به بیمارستان سینا در سال 1395. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 4(1 )، 24-30. SID. https://sid.ir/paper/262252/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری اکبر، نوروزی تبریزی کیان، دالوندی اصغر، کواری سیدحبیب اله، نوروزی مهدی. تاثیر آموزش بازخورد محور (Teach-Back) بر تبعیت از رژیم درمانی بیماران دیالیزی مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه مراجعه کننده به بیمارستان سینا در سال 1395. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1396؛4(1 ):24-30. Available from: https://sid.ir/paper/262252/fa

    IEEE: کپی

    اکبر قنبری، کیان نوروزی تبریزی، اصغر دالوندی، سیدحبیب اله کواری، و مهدی نوروزی، “تاثیر آموزش بازخورد محور (Teach-Back) بر تبعیت از رژیم درمانی بیماران دیالیزی مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه مراجعه کننده به بیمارستان سینا در سال 1395،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 4، no. 1 ، pp. 24–30، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262252/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button