مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,064
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 236

چکیده

 هدف این پژوهش با هدف تهیه بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانش آموزان دبیرستانی انجام شد و تاثیر آن بر افسردگی, اضطراب و تنیدگی دانش آموزان را مورد بررسی قرار گرفت. روش این پژوهش از نوع پژوهش های شبه آزمایشی تک گروهی با طرح پیش آزمون و پس آزمون است. پس از تدوین برنامه و برای بررسی اثربخشی آن 39 دانش آموز 14 تا 15 ساله از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران به شیوه در دسترس انتخاب و در 5 جلسه کارگاه دو ساعته شرکت داده شدند. سیاهه خشم چندبعدی مدرسه (اسمیت, فورلانگ, باتس و لاگلین, 1998) و پرسشنامه افسردگی, اضطراب و تنیدگی (لویباند و لویباند, 1995) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط آزمودنی ها تکمیل شد. یافته ها نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری با طرح اندازه گیری مکرر نشان داد که بسته آموزشی مدیریت خشم دانش آموزان, می تواند تجربه خشم و مقابله منفی با خشم را بهبود بخشد؛ لیکن, تغییری در میزان مقابله مثبت ایجاد نکرد. در ضمن این آموزش توانست افسردگی, اضطراب و تنیدگی را نیز کاهش دهد. نتیجه گیری در مجموع, می توان بسته آموزشی مدیریت خشم برای دانش آموزان را دارای تاثیرات مثبت روی سلامت روان آنان دانست. بنابراین استفاده از مداخلات مدیریت خشم به خانواده توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، اکبری زردخانه، سعید، عطاری، محمد، و مهدوی، مجتبی. (1398). اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر افسردگی, اضطراب و تنیدگی دانش آموزان. توانمند سازی کودکان استثنایی، 10(2 )، 227-236. SID. https://sid.ir/paper/262451/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، عطاری محمد، مهدوی مجتبی. اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر افسردگی, اضطراب و تنیدگی دانش آموزان. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1398؛10(2 ):227-236. Available from: https://sid.ir/paper/262451/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، سعید اکبری زردخانه، محمد عطاری، و مجتبی مهدوی، “اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر افسردگی, اضطراب و تنیدگی دانش آموزان،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 10، no. 2 ، pp. 227–236، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262451/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button