مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,252
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

941
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط تعامل مادر-کودک با نشانه های اختلال های اضطرابی در کودکان ناشنوا و نیمه شنوا

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 63

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی تعامل مادر-کودک با نشانه های اختلال های اضطرابی در کودکان ناشنوا و نیمه شنوا بود. روش پژوهش همبستگی بود. از میان مادران دارای کودکان با مشکلات شنوایی, در شهرستان های بروجرد, ملایر, تویسرکان و نهاوند به صورت سرشماری, 69 مادر (37 مادر کودکان ناشنوا و 32 مادر کودکان نیمه شنوا)انتخاب شدند و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های اضطراب کودکان اسپنس: نسخه ی والدین (1992) و رابطه ی مادر-کودک (1998) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا), همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری با روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که 15/15 درصد کودکان ناشنوا و 33/8 درصد کودکان نیمه شنوا از نشانه های کلی اختلال های اضطرابی بهره مند بودند. نتایج آزمون مانوا نشان داد که نشانه های اختلال های اضطرابی و ابعاد رابطه ی کودک-مادر در دو گروه کودکان ناشنوا و نیمه شنوا تفاوت نداشت؛ اما در کودکان نیمه شنوا اضطراب اجتماعی و در کودکان ناشنوا ترس از جراحت جسمانی بیشتر بوده است. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط نزدیک مادر-کودک با اختلال های اضطرابی رابطه ی منفی و تعارض مادر-کودک با اختلال های اضطرابی رابطه ی مثبت داشت. ارتباط نزدیک مادر-کودک به صورت منفی نشانه های اختلال های اضطرابی کودکان دارای مشکلات شنوایی را پیش بینی کرده است. براساس نتایج, آموزش ارتباط مادر-کودک به مادران کودکان دارای مشکلات شنوایی برای کاهش نشانه های اختلال های اضطرابی آن ها پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آریاپوران، سعید. (1397). ارتباط تعامل مادر-کودک با نشانه های اختلال های اضطرابی در کودکان ناشنوا و نیمه شنوا. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(2 )، 51-63. SID. https://sid.ir/paper/262505/fa

    Vancouver: کپی

    آریاپوران سعید. ارتباط تعامل مادر-کودک با نشانه های اختلال های اضطرابی در کودکان ناشنوا و نیمه شنوا. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(2 ):51-63. Available from: https://sid.ir/paper/262505/fa

    IEEE: کپی

    سعید آریاپوران، “ارتباط تعامل مادر-کودک با نشانه های اختلال های اضطرابی در کودکان ناشنوا و نیمه شنوا،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 2 ، pp. 51–63، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262505/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا