مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,235
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,012
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزّت نفس دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 37

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزّت نفس دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه ی شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری دانش آموزان پسر 8-12 ساله ی مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی در مقطع ابتدایی شهر تهران بودند. 32 نفر از این دانش آموزان به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (16 نفر در هر گروه) قرار گرفتند و سپس با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات سیاهه ی رفتاری کودک ( آخنباخ/1978) و عزت نفس کوپر اسمیت ( 1967) سنجیده شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه ی یک ساعته, تحت آموزش برنامه ی مهارت های اجتماعی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که با آموزش مهارت های اجتماعی, عزّت نفس دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی به طور معنا داری افزایش یافت (01/0=P) و این اثر تا یک ماه بعد از جلسات آموزشی تداوم داشت. از یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی می تواند, میزان عزّت نفس آن ها را افزایش دهد, لذا تدوین برنامه های مدون آموزش مهارت های اجتماعی و گنجاندن آن در برنامه های آموزشی این کودکان به عنوان آموزش مکمل, مفید خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیدی، حمید، ساجدی، فیروزه، رستمی، رضا، و بخشی، عنایت اله. (1397). اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزّت نفس دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(2 )، 27-37. SID. https://sid.ir/paper/262511/fa

    Vancouver: کپی

    امیدی حمید، ساجدی فیروزه، رستمی رضا، بخشی عنایت اله. اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزّت نفس دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(2 ):27-37. Available from: https://sid.ir/paper/262511/fa

    IEEE: کپی

    حمید امیدی، فیروزه ساجدی، رضا رستمی، و عنایت اله بخشی، “اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزّت نفس دانش آموزان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 2 ، pp. 27–37، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262511/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا