Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,804
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,007
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 37

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان پسر نابینا طراحی شده است. به همین منظور 380 دانش آموز پسر نابینای دوره راهنمایی به صورت نمونه گیری هدف دار انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسی ارزیابی مهارت های اجتماعی کودکان متسون و همکاران (1983) و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (1967) بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. برنامه آموزش مهارت های اجتماعی در طول هشت جلسه 90 دقیقه ای, هفته ای دو جلسه به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایشی اجرا گردید. در حالی که در طی این مدت, گروه گواه برنامه عادی روزانه خود را دنبال می کرد. پس از اجرای برنامه آموزشی, مجددا هر دو آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. فرضیه های این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس, مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل, نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود عزت نفس دانش آموزان پسر نابینا, در گروه آزمایشی به طور معنا داری موثر بوده است. این یافته ها, بیانگر این است که اجرای برنامه آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان نابینای گروه آزمایشی, کمک کرده است تا در تعامل با همسالان خود, با عزت نفس بالایی رفتار کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    به پژوه، احمد، خانجانی، مهدی، حیدری، محمود، و شکوهی یکتا، محسن. (1386). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا. پژوهش در سلامت روانشناختی، 1(3)، 29-37. SID. https://sid.ir/paper/134120/fa

    Vancouver: کپی

    به پژوه احمد، خانجانی مهدی، حیدری محمود، شکوهی یکتا محسن. بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا. پژوهش در سلامت روانشناختی[Internet]. 1386؛1(3):29-37. Available from: https://sid.ir/paper/134120/fa

    IEEE: کپی

    احمد به پژوه، مهدی خانجانی، محمود حیدری، و محسن شکوهی یکتا، “بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا،” پژوهش در سلامت روانشناختی، vol. 1، no. 3، pp. 29–37، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/134120/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا