مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

544
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

793
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، ساخت و اثربخشی برنامه ی پویانمایی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 122

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف طراحی و ساخت برنامه ی پویانمایی اجتماعی برای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و اثربخشی آن بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی این کودکان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه ی شبه آزمایشی با گروه کنترل و پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه ی آماری پژوهش, شامل کلیه ی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر تهران بود که از میان آن ها 16 پسر با اتیسم خفیف در بازه ی سنی 5-10 سال به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. سپس کودکان گروه آزمایش در 30 جلسه ی یک ساعته, سه روز در هفته, شرکت کرده و برنامه ی پویانمایی اجتماعی را دریافت کردند که علاوه بر پویانمایی, شامل به کارگیری عروسک های دستی و انگشتی, پازل, کارت های مصور داستان, ماسک های هیجانی, و بازی های خانواده محور بود. والدین در هر دو گروه قبل و پس از مداخله به فهرست ارزیابی درمان اتیسم(ATEC)( ریملند و ادلسن, 2012) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه ی 21, از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نمرات گروه آزمایش در مرحله ی پس آزمون کاهش معناداری در تمام خرده مقیاس های آزمون(کارکرد ارتباطی, اجتماعی, شناختی, و رفتارهای تکراری و کلیشه ای) نسبت به پیش آزمون دارد و همچنین بین دو گروه در تمام خرده مقیاس های آزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/0P<). بنابراین, می توان چنین نتیجه گیری کرد که کاهش نمرات در خرده مقیاس های فهرست ارزیابی درمان اتیسم ناشی از بهبود عملکرد این کودکان است. نتایج نشان می دهد برنامه ی فوق به منظور ارتقاء مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان طیف اتیسم اثربخش است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاقوتی، فرشته، حسن زاده، سعید، غلامعلی لواسانی، مسعود، و قاسم زاده، سوگند. (1397). طراحی, ساخت و اثربخشی برنامه ی پویانمایی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(2 )، 111-122. SID. https://sid.ir/paper/262512/fa

    Vancouver: کپی

    یاقوتی فرشته، حسن زاده سعید، غلامعلی لواسانی مسعود، قاسم زاده سوگند. طراحی, ساخت و اثربخشی برنامه ی پویانمایی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(2 ):111-122. Available from: https://sid.ir/paper/262512/fa

    IEEE: کپی

    فرشته یاقوتی، سعید حسن زاده، مسعود غلامعلی لواسانی، و سوگند قاسم زاده، “طراحی, ساخت و اثربخشی برنامه ی پویانمایی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 2 ، pp. 111–122، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262512/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button