مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

754
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش دیویس بر بهبود مهارت های خواندن، برنامه ریزی و سازماندهی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 54

چکیده

 هدف این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش دیویس بر بهبود مهارت های خواندن, برنامه ریزی و سازماندهی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری انجام شد. روش روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با ناتوانی یادگیری در مراکز ناتوانی های یادگیری 1, 2, 3 و 4 در شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1398-1397 بود. نمونه آماری 30 نفر از این دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی (15 دانش آموز) و گواه (15 دانش آموز) گمارده شدند. ابتدا پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (ویلکات و همکاران, 2011) برای هر دو گروه (توسط والدین) تکمیل گردید و سپس در آزمون برج لندن (شالیس, 1982) شرکت کردند. گروه آزمایشی در جلسات آموزش دیوس شرکت کردند. گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. سپس پرسشنامه های ذکر شده دوباره برای هر دو گروه توسط والدین تکمیل و دو گروه در آزمون برج لندن شرکت کردند. داده ها از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات مهارت های خواندن, برنامه ریزی و سازماندهی در پس آزمون در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته بود. نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که روش آموزش دیویس با شناسایی مشکلات مربوط به نارساخوانی باعث بهبود مهارت خواندن و با تمرکز بر فرایندهای تفکر موجب افزایش توانایی فرد در مهارت های سازماندهی و برنامه ریزی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسکندری، سجاد، کاکابرایی، کیوان، امیری، حسن، و حسینی، سعیده السادات. (1398). اثربخشی آموزش دیویس بر بهبود مهارت های خواندن, برنامه ریزی و سازماندهی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری. توانمند سازی کودکان استثنایی، 10(3 )، 45-54. SID. https://sid.ir/paper/262538/fa

    Vancouver: کپی

    اسکندری سجاد، کاکابرایی کیوان، امیری حسن، حسینی سعیده السادات. اثربخشی آموزش دیویس بر بهبود مهارت های خواندن, برنامه ریزی و سازماندهی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1398؛10(3 ):45-54. Available from: https://sid.ir/paper/262538/fa

    IEEE: کپی

    سجاد اسکندری، کیوان کاکابرایی، حسن امیری، و سعیده السادات حسینی، “اثربخشی آموزش دیویس بر بهبود مهارت های خواندن, برنامه ریزی و سازماندهی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 10، no. 3 ، pp. 45–54، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا