مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

738
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای اثربخشی روش خودآموزی کلامی و بازی های ادراکی-حرکتی بر سازماندهی رفتاری-هیجانی و مهارت حل مسأله در دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 49

چکیده

 دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی از جمله افرادی هستند که در مهارت حل مسأله و سازماندهی رفتاری-هیجانی با مشکلاتی رو به رو هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای اثربخشی روش خودآموزی کلامی و روش بازی های ادراکی-حرکتی بر سازماندهی رفتاری-هیجانی و مهارت حل مسأله دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی شهر تبریز بود. این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96 بود و نمونه ی پژوهش به تعداد 60 نفر که بر اساس ملاک های تشخیصیDSM-5 و پرسشنامه ی نشانه های مرضی کودکان (CSI-4) به عنوان دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی تشخیص داده شدند که 40 نفر از آن ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و 20 نفر نیز در گروه گواه جایدهی شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس عصب روان شناختی کودک و نوجوان کانرز (2004) و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شده است. مقایسه ی میانگین ها نشان داد که نمره های سازماندهی رفتاری-هیجانی و مهارت حل مسأله در روش بازی های ادراکی – حرکتی و خودآموزی کلامی در پیش آزمون بالاتر از پس آزمون بود. نهایتأ, در مقایسه ی اثربخشی روش بازی های ادراکی-حرکتی و روش خودآموزی کلامی بر سازماندهی رفتاری-هیجانی و مهارت حل مسأله دانش آموزان تفاوت چندانی مشاهده نشد. براساس یافته ها می توان بیان کرد که انجام مداخله های مناسب مانند استفاده از روش خودآموزی کلامی و بازی های ادراکی-حرکتی می تواند در درمان مشکلات رفتاری-هیجانی, افزایش مهارت حل مسأله و بهبود مهارت های شناختی دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی مؤثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قصابی، صمد، بافنده قراملکی، حسن، موللی، گیتا، و محمدی آریا، علیرضا. (1397). بررسی مقایسه ای اثربخشی روش خودآموزی کلامی و بازی های ادراکی-حرکتی بر سازماندهی رفتاری-هیجانی و مهارت حل مسأله در دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(3 )، 37-49. SID. https://sid.ir/paper/262555/fa

    Vancouver: کپی

    قصابی صمد، بافنده قراملکی حسن، موللی گیتا، محمدی آریا علیرضا. بررسی مقایسه ای اثربخشی روش خودآموزی کلامی و بازی های ادراکی-حرکتی بر سازماندهی رفتاری-هیجانی و مهارت حل مسأله در دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(3 ):37-49. Available from: https://sid.ir/paper/262555/fa

    IEEE: کپی

    صمد قصابی، حسن بافنده قراملکی، گیتا موللی، و علیرضا محمدی آریا، “بررسی مقایسه ای اثربخشی روش خودآموزی کلامی و بازی های ادراکی-حرکتی بر سازماندهی رفتاری-هیجانی و مهارت حل مسأله در دانش آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 3 ، pp. 37–49، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262555/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button