هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی نرم افزار شناختی کاپیتان لاگ بر حافظه ی فعال دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری بود که در سال 1395به مراکز آموزش و توانبخشی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری (دولتی و غیردولتی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. از بین آن ها به روش دردسترس 24 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 12 نفره(کنترل و آزمایش) قرار گرفتند و سپس گروه آزمایش در طی هشت جلسه تحت آموزش نرم افزار شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. پیش و پس از مداخله، از خرده مقیاس حافظه ی فعال آزمون هوش تهران-استنفورد بینه برای اندازه گیری حافظه ی فعال استفاده شد و داده های پژوهش از طریق آزمون های تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نرم افزارشناختی کاپیتان لاگ بر حافظه ی فعال(کلامی و غیرکلامی) دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری تأثیر مثبت دارد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که نرم افزار کاپیتان لاگ این مزیت را دارد که از آن می توان در بهبود حافظه ی فعال دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آن ها بهره گرفت.