مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت نگر بر سخت رویی و تعادل عاطفه ی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی– نقص توجه

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 73

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش روان شناسی مثبت نگر بر سخت رویی و تعادل عاطفه ی مادران کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه – بیش فعالی انجام شد. روش پژوهش, از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش, شامل کلیه ی مادران کودکان دارای اختلال کاستی توجه-بیش فعالی بود که در سال 97-1396 برای درمان فرزند خود به مرکز جامع اعصاب و روان آتیه در تهران مراجعه کرده بودند. تعداد 28 نفر از مادران به عنوان نمونه ی پژوهش از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (13) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 10 جلسه ی آموزش (هفته ای 1 جلسه؛ هر جلسه 120 دقیقه ) شرکت کردند, در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نکرد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های سخت رویی کوباسا (1979) و عواطف پاناس (1988) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با به کارگیری نرم افزار spss25 تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر مفاهیم روان شناسی مثبت نگر به افزایش معنادار در میزان سخت رویی و مؤلّفه های آن (به غیر از چالش, (05/0p). با توجه به یافته های پژوهش, استفاده از برنامه ی آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت نگر در جهت ارتقاء سخت رویی و افزایش هیجان مثبت مادران کودکان دارای اختلال کاستی توجه – بیش فعالی باهدف ایمن سازی روانی آن ها پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علوی هراتی، فاطمه، نیکنام، ماندانا، و حسینیان، سیمین. (1397). تأثیر آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت نگر بر سخت رویی و تعادل عاطفه ی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی– نقص توجه. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(3 )، 61-73. SID. https://sid.ir/paper/262558/fa

    Vancouver: کپی

    علوی هراتی فاطمه، نیکنام ماندانا، حسینیان سیمین. تأثیر آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت نگر بر سخت رویی و تعادل عاطفه ی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی– نقص توجه. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(3 ):61-73. Available from: https://sid.ir/paper/262558/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه علوی هراتی، ماندانا نیکنام، و سیمین حسینیان، “تأثیر آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت نگر بر سخت رویی و تعادل عاطفه ی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی– نقص توجه،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 3 ، pp. 61–73، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button