مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,791
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

894
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 91

چکیده

 مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD), از شایع ترین اختلال های روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است. مبتلایان در حوزه های گوناگون مشکل دارند, مانند مهارت های حرکتی و بویژه حفظ تعادل در هماهنگی حرکات تعادلی یکی از اجزای مهم در هماهنگی حرکتی برای تمرین ورزشی حتی فعالیت های همه روزه زندگی است. تمرینات ورزشی هدفمند با تمرکز بر بهبود عملکردهای حرکتی, بخشی از درمان های غیر دارویی در ADHD است که با پیشرفت مهارت های ورزشی, اعتماد بنفس و روابط اجتماعی آنان همراه است و در پایان باعث بهتر شدن پیش آگهی می شود.هدف: تعیین تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل کودکان اختلال نقص توجه/ بیش فعالی.مواد و روش ها: پژوهش از نوع نیمه تجربی (پیش آزمون- پس آزمون بدون گروه کنترل) و جامعه آماری دانش آموزان پسر 8-11 ساله شهرستان بندرانزلی در سال تحصیلی 93-94 بودند. نخست پرسشنامه کانرز پدرومادر برای غربالگری ADHD تکمیل شد و سپس مصاحبه بالینی با ملاک های DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder) توسط روانپزشک کودک انجام شد. در نهایت 10 کودک وارد مطالعه شدند. تعادل ایستا با آزمون بازسازی شده لک لک و تعادل پویا با آزمون ستاره تعدیل شده Y اندازه گیری شد. داده با نرم افزار SPSS16 واکاوی شد. نخست نرمال بودن توزیع داده ها با آزمون کالموگراف اسمیرنوف بررسی و سپس آزمون T با سطح معنی داری کمتر از 0.05 استفاده شد.نتایج: مقایسه آماری در مورد تعادل ایستا و پویا در پای برتر و غیر برتر, پیش و پس از اجرای برنامه تمرین ثبات مرکزی در کودکان پسر دچار ADHD نشان داد که اجرای این برنامه با بهبود عملکرد تعادلی ایستا و پویا همراه است (P£0.05) ولی این بهبود در خصوص پای برتر و غیر برتر تفاوت آماری معنی دار نشان نداد.نتیجه گیری: اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی اثر مثبت معنی داری در بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان دچار ADHD دارد. به نظر می رسد می توان از این تمرینات به عنوان مداخل هدفمند برای بهبود عملکرد تعادلی به منظور ارتقا مهارت های حرکتی در کودکان ADHD استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوشا، مریم، نورسته، علی اصغر، و خلیلی نودهی، سیده لیدا. (1395). اثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 25(99)، 82-91. SID. https://sid.ir/paper/40071/fa

    Vancouver: کپی

    کوشا مریم، نورسته علی اصغر، خلیلی نودهی سیده لیدا. اثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1395؛25(99):82-91. Available from: https://sid.ir/paper/40071/fa

    IEEE: کپی

    مریم کوشا، علی اصغر نورسته، و سیده لیدا خلیلی نودهی، “اثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 25، no. 99، pp. 82–91، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40071/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا