مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,327
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزت نفس نوجوانان فلج مغزی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 49

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزت نفس نوجوانان فلج مغزی انجام شد.روش: پژوهش حاضر, یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان با فلج مغزی 16 تا 18 ساله تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد, به طوری که در این پژوهش 30 نوجوان با فلج مغزی شرکت داشتند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش, هوش هیجانی در 12 جلسه 50 دقیقه ای آموزش داده شد ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود. اطلاعات جمع آوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله, میانگین نمرات سلامت عمومی و عزت نفس گروه آزمایش به طور معناداری بیشتتر از گروه کنترل بود (P<0.0001).نتیجه گیری: برنامه آموزش هوش هیجانی باعث بهبود سلامت عمومی و عزت نفس نوجوانان با فلج مغزی شد. بنابراین توجه به متغیرهایی از جمله سلامت عمومی و عزت نفس ضروری است و برنامه ریزی برای ارائه آموزش هوش هیجانی به این گروه از افراد اهمیت ویژه ای دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی، جواد، بابایی، راضیه، علیزادگان مقدم، لیلا، محمودی، فریده، و شقاقی، پروانه. (1396). بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزت نفس نوجوانان فلج مغزی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 8(22)، 37-49. SID. https://sid.ir/paper/262560/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی جواد، بابایی راضیه، علیزادگان مقدم لیلا، محمودی فریده، شقاقی پروانه. بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزت نفس نوجوانان فلج مغزی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1396؛8(22):37-49. Available from: https://sid.ir/paper/262560/fa

    IEEE: کپی

    جواد میرزایی، راضیه بابایی، لیلا علیزادگان مقدم، فریده محمودی، و پروانه شقاقی، “بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی و عزت نفس نوجوانان فلج مغزی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 8، no. 22، pp. 37–49، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262560/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button