مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,729
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,359
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه ی توانمند سازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روان شناختی والدین دارای کودک کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 96 | صفحه پایان 107

چکیده

 هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه ی توانمندسازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روانشناختی والدین دارای کودک کم توان ذهنی انجام شد.روش: طرح این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 648 نفر از والدین دارای کودک کم توان ذهنی بود که 40نفر از آنها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و20والدی که در هر دو مقیاس استرس والدینی و بهزیستی روانشناختی, نمره -ی کمتر از میانگین گرفته بودند غربال شده و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات برنامه توانمندسازی روانی- اجتماعی حضور یافتند ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از پرشسنامه ی منابع و استرس فردربک و پرسشنامه ی بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد برنامه توانمندسازی روانی اجتماعی اثر معناداری بر کاهش مولفه های استرس والدینی (p=0.001) و ارتقای بهزیستی روانشناختی(p=0.001) والدین کودکان کم توان ذهنی دارد. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه توانمند سازی روانی– اجتماعی می تواند به عنوان مداخله ای مناسب در کاهش مشکلات روانشناختی خانواده های دارای کودک کم توان ذهنی بکار رود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعیمی، قادر، زهراکار، کیانوش، محسن زاده، فرشاد، و پیرساقی، فهیمه. (1396). اثربخشی برنامه ی توانمند سازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روان شناختی والدین دارای کودک کم توان ذهنی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 8(22)، 96-107. SID. https://sid.ir/paper/262566/fa

    Vancouver: کپی

    نعیمی قادر، زهراکار کیانوش، محسن زاده فرشاد، پیرساقی فهیمه. اثربخشی برنامه ی توانمند سازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روان شناختی والدین دارای کودک کم توان ذهنی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1396؛8(22):96-107. Available from: https://sid.ir/paper/262566/fa

    IEEE: کپی

    قادر نعیمی، کیانوش زهراکار، فرشاد محسن زاده، و فهیمه پیرساقی، “اثربخشی برنامه ی توانمند سازی روانی- اجتماعی بر کاهش استرس والدینی و ارتقای بهزیستی روان شناختی والدین دارای کودک کم توان ذهنی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 8، no. 22، pp. 96–107، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262566/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا