Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,893
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

811
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه ازنظر میزان توجه به مولفه های آموزش چندفرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه (پایه های هفتم, هشتم ونهم) براساس مولفه های آموزش چند فرهنگی به منظور شناسایی میزان توجه به این مولفه هاست. در این پژوهش از روش توصیفی وتحلیل محتوا استفاده شده است. روش مورد استفاده برای توصیف داده ها فراوانی, درصدفراوانی, جداول وبرای تحلیل محتوای پژوهش, از آزمون مجذور خی تک متغیری استفاده شده و واحدتحلیل نیز صفحات(متن, تصاویر وفعالیت ها) کتاب می باشد. جامعه آماری شامل سه جلد کتاب تالیف سال 1395 با عنوان مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بود ودر مجموع489 صفحه ازکتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه راشامل می شدند. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد که تفاوت کتاب های درسی مطالعات اجتماعی پایه هفتم, هشتم و نهم در میزان توجه به مولفه-های آموزش چند فرهنگی معنی دار می باشد. بی توجهی به تعدادی از مولفه ها در محتوای کتابها دیده می شود که نیازمند توجه در چاپ های بعدی می باشند. بر اساس یافته هایی به دست آمده در این پژوهش از میان ده مولفه آموزش چند فرهنگی بیشترین توجه به مولفه های شماره 1-انعکاس وپذیرش تنوع قومی, نژادی, محیطی, دینی و مذهبی در برنامه های درسی4-حمایت از حفظ و انتقال میراث فرهنگی وقومی 6-تحکیم همبستگی وانسجام اجتماعی 8-آگاه سازی کودک از وجود سایر فرهنگها, جوامع و شیوه های زندگی 9-افزایش مهارتها تعاملی (تحمل وبردباری افراد, تساهل, همدلی, اعتماد و. . . )در بین اقوام ونژادها شده است اما به پنج مولفه ی دیگر کمترین توجه مبذول شدهاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدرش، رشید، و مصطفی زاده، اسماعیل. (1398). تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه ازنظر میزان توجه به مولفه های آموزش چندفرهنگی. تدریس پژوهی، 7(4 )، 24-46. SID. https://sid.ir/paper/262597/fa

    Vancouver: کپی

    احمدرش رشید، مصطفی زاده اسماعیل. تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه ازنظر میزان توجه به مولفه های آموزش چندفرهنگی. تدریس پژوهی[Internet]. 1398؛7(4 ):24-46. Available from: https://sid.ir/paper/262597/fa

    IEEE: کپی

    رشید احمدرش، و اسماعیل مصطفی زاده، “تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه ازنظر میزان توجه به مولفه های آموزش چندفرهنگی،” تدریس پژوهی، vol. 7، no. 4 ، pp. 24–46، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262597/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا