مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

847
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت بازاندیشی در الگوهای آموزش دانشگاهی رشته ‏های علوم انسانی با تاکید بر رویکرد سازنده‏ گرایی اجتماعی: ارائه یک الگوی پیشنهادی

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 106

چکیده

 هدف: علوم انسانی نقش مهمی در پیشرفت و حفظ و ارتقای ارزش های اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد. تاکید و تلاشی که در سال های اخیر متوجه تولید دانش, بومی سازی دانش موجود و اهمیت پرورش نیروهای متخصص در این دسته از علوم شده, گویای این اهمیت است. این در حالی است که شواهد پژوهشی نشان می دهند در دانشگاه های ایران الگوهای آموزشی مناسبی برای پرورش دانش آموختگان شایسته در علوم انسانی وجود ندارد. آن چه برای رویارویی با چنین وضعیتی لازم است طراحی آموزشی براساس شایستگی های مورد نیاز دانشجویان این دسته از رشته ها است. بنابراین در پژوهش حاضر به این پرسش پرداخته شده است که الگوی آموزشی مناسب برای رشته های علوم انسانی چه الگویی است؟روش: این پژوهش, از نوع پژوهش های بنیادی نظری است و برای پاسخ گویی به پرسش موردنظر از روش استدلال عقلانی بر پایه مطالعات کتابخانه ای و پژوهش های انجام شده استفاده شده است.یافته‏ ها: براساس استدلال انجام شده, در علوم انسانی نیاز به تربیت دانش آموختگانی است که به سه دسته از شایستگی های شناختی, اجتماعی و عاطفی مجهز باشند. رویکردی که بتواند این مهم را برآورده سازد و امکان پرورش هر سه دسته شایستگی را فراهم آورد, سازنده گرایی اجتماعی است, زیرا در این رویکرد رشد شناختی در بافت اجتماعی و در جریان تعامل و مشارکت انسان ها با یکدیگر شکل می گیرد. بنابراین الگوی آموزشی مبتنی بر شایستگی که برآمده از رویکرد سازنده گرایی اجتماعی است می تواند الگوی پیشنهادی مناسبی برای استفاده در رشته های علوم انسانی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کدخدایی، محبوبه السادات، اخوان تفتی، مهناز، خادمی اشکذری، ملوک، احمدی، پروین، و رضایت، غلامحسین. (1396). ضرورت بازاندیشی در الگوهای آموزش دانشگاهی رشته ‏های علوم انسانی با تاکید بر رویکرد سازنده‏ گرایی اجتماعی: ارائه یک الگوی پیشنهادی. تدریس پژوهی، 5(1)، 87-106. SID. https://sid.ir/paper/262634/fa

    Vancouver: کپی

    کدخدایی محبوبه السادات، اخوان تفتی مهناز، خادمی اشکذری ملوک، احمدی پروین، رضایت غلامحسین. ضرورت بازاندیشی در الگوهای آموزش دانشگاهی رشته ‏های علوم انسانی با تاکید بر رویکرد سازنده‏ گرایی اجتماعی: ارائه یک الگوی پیشنهادی. تدریس پژوهی[Internet]. 1396؛5(1):87-106. Available from: https://sid.ir/paper/262634/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه السادات کدخدایی، مهناز اخوان تفتی، ملوک خادمی اشکذری، پروین احمدی، و غلامحسین رضایت، “ضرورت بازاندیشی در الگوهای آموزش دانشگاهی رشته ‏های علوم انسانی با تاکید بر رویکرد سازنده‏ گرایی اجتماعی: ارائه یک الگوی پیشنهادی،” تدریس پژوهی، vol. 5، no. 1، pp. 87–106، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262634/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button