مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

901
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته بر کنترل وضعیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 41

چکیده

 مقدمه: کنترل وضعیت بدنی نقش مهمی در فعالیت های روزمره کودکان کم توان ذهنی دارد. هدف از این تحقیق مقایسه تاثیر تمرینات ثبات مرکزی و تمرینات زنجیره حرکتی بسته بر کنترل وضعیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی بود.مواد و روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی بر روی 45 دانش آموز پسر کم توان ذهنی, آزمودنی ها در سه گروه 15 نفره کنترل, ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته قرار گرفتند. گروه های تجربی 8 هفته و هفته ای سه بار تمرینات ثبات مرکزی و یا زنجیره حرکتی بسته را انجام دادند. در پیش آزمون و پس آزمون از تست شارپند رومبرگ (Sharpened Romberg) با چشمان باز و بسته برای اندازه گیری تعادل ایستای (کنترل وضعیت بدنی) سه گروه استفاده شد. آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: در آزمون تعادل ایستا با چشم باز بین گروه های ثبات مرکزی و کنترل (p=0.005) و زنجیره حرکتی بسته و کنترل (p=0.007) تفاوت معنی داری مشاهده شد؛ اما بین گروه های ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته (p=0.910) تفاوت معنی دار مشاهده نشد. در آزمون تعادل ایستا با چشم بسته نیز بین گروه های ثبات مرکزی و کنترل (p=0.001) و زنجیره حرکتی بسته و کنترل (p=0.002) تفاوت معنی داری مشاهده شد؛ اما بین گروه های ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته (p=0.420) تفاوت معنی دار مشاهده نشد.نتیجه گیری: تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته تعادل ایستای دانش آموزان کم توان ذهنی را بهبود می بخشند و از این تمرینات می توان برای بهبود کنترل وضعیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یلفانی، علی، غلامی بروجنی، بهنام، و احمدنژاد، لیلا. (1395). مقایسه تاثیر تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته بر کنترل وضعیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی. سلامت جامعه، 10(2 )، 33-41. SID. https://sid.ir/paper/262861/fa

    Vancouver: کپی

    یلفانی علی، غلامی بروجنی بهنام، احمدنژاد لیلا. مقایسه تاثیر تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته بر کنترل وضعیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی. سلامت جامعه[Internet]. 1395؛10(2 ):33-41. Available from: https://sid.ir/paper/262861/fa

    IEEE: کپی

    علی یلفانی، بهنام غلامی بروجنی، و لیلا احمدنژاد، “مقایسه تاثیر تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته بر کنترل وضعیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی،” سلامت جامعه، vol. 10، no. 2 ، pp. 33–41، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262861/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button