Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

859
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

785
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتوصیف گری بدنی و تفکر ارجاعی منفی دختران نوجوان مبتلا به اختلال خوردن

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: اختلال خوردن, پیامدهای روان شناختی منفی زیادی دارد و یکی از روش های موثر در تعدیل ویژگی های روش شناخت درمانی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتوصیف گری بدنی و تفکر ارجاعی منفی دختران نوجوان مبتلا به اختلال خوردن انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر نوجوان مبتلا به اختلال خوردن دوره دوم متوسطه 16-15 ساله شهر اهواز در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) با روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های اختلال خوردن Garner و همکاران, فرم کوتاه خودتوصیف گری بدنی Marsh و همکاران و تفکر ارجاعی منفی Ehring و همکاران بود. داده ها با روش های تحلیل کوواریانس چندمتغیره و کوواریانس تک متغیره در متن تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.یافته ها: شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی باعث افزایش خودتوصیف گری بدنی (F=5.444, p<0.028) و کاهش تفکر ارجاعی منفی (F=17.437, p<0.001) دختران نوجوان مبتلا به اختلال خوردن شد.نتیجه گیری: نتایج حاکی از تاثیر روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش خودتوصیف گری بدنی و کاهش تفکر ارجاعی منفی دختران نوجوان مبتلا به اختلال خوردن بود. بنابراین, درمانگران می توانند از این روش در کنار سایر روش ها برای بهبود ویژگی های روان شناختی دختران نوجوان استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حویزه، زینب، و دشت بزرگی، زهرا. (1396). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتوصیف گری بدنی و تفکر ارجاعی منفی دختران نوجوان مبتلا به اختلال خوردن. سلامت جامعه، 11(3-4 )، 65-75. SID. https://sid.ir/paper/262888/fa

    Vancouver: کپی

    حویزه زینب، دشت بزرگی زهرا. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتوصیف گری بدنی و تفکر ارجاعی منفی دختران نوجوان مبتلا به اختلال خوردن. سلامت جامعه[Internet]. 1396؛11(3-4 ):65-75. Available from: https://sid.ir/paper/262888/fa

    IEEE: کپی

    زینب حویزه، و زهرا دشت بزرگی، “اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتوصیف گری بدنی و تفکر ارجاعی منفی دختران نوجوان مبتلا به اختلال خوردن،” سلامت جامعه، vol. 11، no. 3-4 ، pp. 65–75، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262888/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا