مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,729
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,725
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر یادگیری زبان دوم بر مهارت های حل مسئله و سبک های تصمیم گیری

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 89

چکیده

 این پژوهش با هدف مقایسه مهارت های حل مسیله و سبک های تصمیم گیری در زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته زبان دوم (انگلیسی, فرانسه, آلمانی) با غیر زبان آموزان انجام شد و با روش علی-مقایسه ای اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش متشکل از دو گروه بود؛ گروه اول شامل کلیه افرادی که در نیمه اول سال 98, در موسسات آموزش زبان شهر تهران به یادگیری زبان انگلیسی, فرانسه, آلمانی مشغول بودند و گروه دوم افراد تک زبانه (فارسی زبان) ساکن در شهر تهران بود. محدوده سنی دو گروه نیز بین 18 تا 40 سال بود. نمونه آماری بعد از حذف پرسش نامه های مخدوش برای هر گروه تعداد 120 نفر درنظر گرفته شد که به صورت خوشه ای چند مرحله ای برای هر دو گروه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه حل مسیله کسیدی و لانگ (1996) و پرسش نامه سبک های تصمیم گیری اسکات و بروس (1995) گردآوری شد؛ اما به دلیل نرمال نبودن توزیع داده ها از آزمون یو مان-ویتنی برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین مهارت های حل مسیله در زبان آموزان زبان دوم (انگلیسی, فرانسه, آلمانی) با غیر زبان آموزان تفاوت وجود ندارد؛ اما درباره سبک های تصمیم گیری, سبک تصمیم گیری وابسته, در زبان آموزان زبان دوم, به طور معناداری پایین تر از غیر زبان آموزان است (P<0/01). درباره مابقی سبک ها به دلیل بالاتر بودن میزان معناداری از میزان 0/05 فرضی, وجود تفاوت رد می شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که افرادی که زبان دوم را یاد گرفته اند با قدرت پردازش اطلاعات بالاتر و سرعت یادگیری بیشتر این توانمندی را دارند که اطلاعات مربوط به موضوع مورد تصمیم گیری را دقیق تر و سریع تر از افرادی که تنها یک زبان می دانند گردآوری و جمع بندی کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حدادی، سمانه، زارع، حسین، و علیزاده فرد، سوسن. (1399). تاثیر یادگیری زبان دوم بر مهارت های حل مسئله و سبک های تصمیم گیری. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(4 (پیاپی 28) )، 79-89. SID. https://sid.ir/paper/262930/fa

    Vancouver: کپی

    حدادی سمانه، زارع حسین، علیزاده فرد سوسن. تاثیر یادگیری زبان دوم بر مهارت های حل مسئله و سبک های تصمیم گیری. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی[Internet]. 1399؛7(4 (پیاپی 28) ):79-89. Available from: https://sid.ir/paper/262930/fa

    IEEE: کپی

    سمانه حدادی، حسین زارع، و سوسن علیزاده فرد، “تاثیر یادگیری زبان دوم بر مهارت های حل مسئله و سبک های تصمیم گیری،” پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، vol. 7، no. 4 (پیاپی 28) ، pp. 79–89، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262930/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا