Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,916
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,048
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعامل خطرپذیری و بازداری رفتاری در اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال سلوک در مقایسه با کودکان عادی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 77

چکیده

 مقدمه: اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با تکانشگری و نقص در بازداری رفتاری همراه است, خطرپذیری نیز به عنوان جنبه مهمی از رفتار تکانشگرانه شناخته می شود.هدف: هدف پژوهش حاضر, مقایسه میزان خطرپذیری با در نظر گرفتن علائم بازداری رفتاری در کودکان دارای نشانه های نارسایی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال سلوک, و مقایسه با کودکان عادی می باشد.روش: در این مطالعه علی- مقایسه ای, 37 کودک دارای نشانه های نارسایی توجه/ بیش فعالی (شامل 23 کودک دارای نارسایی توجه/ بیش فعالی و 14 کودک دارای نارسایی توجه/ بیش فعالی توام با علائم اختلال سلوک) از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و گرایش به خطرپذیری و میزان بازداری رفتاری این کودکان به ترتیب با آزمون خطرپذیری بادکنکی (BART) و آزمون برو-نرو (Go-Nogo) اندازه گیری و با نمرات 18 کودک عادی مورد مقایسه قرار گرفت. داده های بدست آمده با استفاده از روش های تحلیل واریانس یک و چندمتغیره با متغیر کنترل مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد, کودکانی که علاوه بر ADHD نشانه های اختلال سلوک را دارا هستند, پیش از کنترل نقایص بازداری بالاترین نمرات را در شاخص های خطرپذیری نسبت به سایر گروه ها کسب کردند(P<0.05), اما پس از کنترل نقایص بازداری, تفاوت معناداری بین نمرات کودکان ADHD+CD و عادی در شاخص های خطرپذیری مشاهده نشد, همچنین کودکان ADHD و عادی پیش و پس از کنترل نقایص بازداری رفتاری, در شاخص های خطرپذیری تفاوت معناداری نداشتند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد که تکانشگری کودکان ADHD نسبت به کودکان عادی عمدتا حاصل نقص در بازداری می باشد و این در حالی است که نقص در بازداری به تنهایی پیش بینی کننده رفتار پرخطر و سازش نایافته کودکان ADHD+CD نسبت به کودکان ADHD نبوده و می تواند تابعی از گرایش به خطرپذیری بالا نیز باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصری، سروش، نظری، محمدعلی، میقانی، احسان، شاهرخی، حسن، و گودرزی، ایرج. (1397). تعامل خطرپذیری و بازداری رفتاری در اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال سلوک در مقایسه با کودکان عادی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(4 )، 63-77. SID. https://sid.ir/paper/263369/fa

    Vancouver: کپی

    نصری سروش، نظری محمدعلی، میقانی احسان، شاهرخی حسن، گودرزی ایرج. تعامل خطرپذیری و بازداری رفتاری در اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال سلوک در مقایسه با کودکان عادی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1397؛5(4 ):63-77. Available from: https://sid.ir/paper/263369/fa

    IEEE: کپی

    سروش نصری، محمدعلی نظری، احسان میقانی، حسن شاهرخی، و ایرج گودرزی، “تعامل خطرپذیری و بازداری رفتاری در اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال سلوک در مقایسه با کودکان عادی،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 5، no. 4 ، pp. 63–77، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263369/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا