مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی مداخله روانی – آموزشی بر بهبود آسیب ایگو، بازنمایی های انسانی و شاخص های ویژه آزمون رورشاخ در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی

صفحات

 صفحه شروع 96 | صفحه پایان 107

چکیده

 مقدمه: اختلال دوقطبی, یکی از ناتوان کننده ترین اختلالات در سراسر دنیاست. با توجه به سیر طولانی و تمایل به عود این بیماری مداخلات روان شناختی مؤثر اهمیت پیدا می کند. هدف: مطالعه ی حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله روانی-آموزشی بر بهبود آسیب ایگو, بازنمایی های انسانی و شاخص های ویژه در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی انجام شد. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی دو گروهی (گروه آزمایش و کنترل), با سنجش در پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری, 30 بیمار دوقطبی از میان بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی زن و مرد که در زمان حال یا گذشته در بخش اعصاب و روان بیمارستان کوثرشهرستان سمنان بستری بودند, به صورت در دسترس انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (15= n) و گروه کنترل (15= n) گماشته شدند. بهبود آسیب ایگو, بازنمایی خوب انسانی, بازنمایی ضعیف انسانی و شاخص های ویژه در هر پنج مرحله پیش آزمون, پس آزمون و 3 مرحله پیگیری توسط آزمون رورشاخ سنجیده شد. سپس داده ها با استفاده از روش تحلیل اندازه گیری های مکرر تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد مداخله ی روانی-آموزشی گروهی بارسلونا در بهبود آسیب ایگو, روابط ابژه و پردازش فکر, در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مؤثر است. به علاوه در کاهش میزان اثربخشی این روش مداخله ای, عامل زمان اثر نداشته است (05/0> P). نتیجه گیری: مداخله ی روانی-آموزشی گروهی بارسلونا باعث بهبود آسیب ایگو, روابط ابژه و پردازش فکر, در بیماران دوقطبی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    انباری میبدی، نگین، بشرپور، سجاد، آقاجانی، سیف اله، و بینا، الهام. (1398). اثر بخشی مداخله روانی – آموزشی بر بهبود آسیب ایگو, بازنمایی های انسانی و شاخص های ویژه آزمون رورشاخ در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(5 )، 96-107. SID. https://sid.ir/paper/263438/fa

    Vancouver: کپی

    انباری میبدی نگین، بشرپور سجاد، آقاجانی سیف اله، بینا الهام. اثر بخشی مداخله روانی – آموزشی بر بهبود آسیب ایگو, بازنمایی های انسانی و شاخص های ویژه آزمون رورشاخ در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1398؛6(5 ):96-107. Available from: https://sid.ir/paper/263438/fa

    IEEE: کپی

    نگین انباری میبدی، سجاد بشرپور، سیف اله آقاجانی، و الهام بینا، “اثر بخشی مداخله روانی – آموزشی بر بهبود آسیب ایگو, بازنمایی های انسانی و شاخص های ویژه آزمون رورشاخ در بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 6، no. 5 ، pp. 96–107، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263438/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button