مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

982
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی تفکر انتقادی در فلسفه اجتماعی هورکهایمر و «برنامه فلسفه برای کودکان»

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 93

چکیده

 مقاله حاضر مطالعه ای تطبیقی جهت بررسی نسبت میان مبانی, اهداف و روش تفکر انتقادی در فلسفه اجتماعی هورکهایمر و برنامه فلسفه برای کودکان و نقد دو رویکرد است. در این راستا 3 سؤال پژوهشی مطرح شده است که مقاله حاضر در صدد پاسخگویی به این سؤال ها ناظر به تبیین مبانی, اهداف و روش و نسبت میان آن ها می باشد. برای پاسخگویی به این سؤال ها روش پژوهش تطبیقی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر مشابهت ها و همچنین تفاوت هایی در ابعاد مورد نظر است. به عنوان مثال در حوزه ی مبانی, می توان تأثیرپذیری از روش و منش سقراط و تأکید بر جایگاه اندیشه ورزی در فلسفه به جای موضوعات متافیزیکی را نام برد. در حوزه ی اهداف, پرورش عقلانی و ساختن زندگی بهتر موضوعی است که هر دو دیدگاه به آن توجه دارند با این تفاوت که معنای زندگی بهتر در نظر هورکهایمر فراهم ساختن شادکامی برای بیشترین افراد ممکن است, اما در فلسفه برای کودکان زندگی بهتر به معنای زندگی در جامعه ای دموکراتیک با شهروندانی متفکر و مسئول است. همچنین تفاوت هایی مثل انطباق با شرایط اجتماعی و جایگاه دانش در نقد اجتماعی مطرح شده است. در باب روش, تفاوت عمده ی دو دیدگاه در این است که برنامه فلسفه برای کودکان قائل به ارائه روشی مشخص برای پرورش تفکر انتقادی است, اما هورکهایمر تفکر انتقادی را فرایندی در جریان و مداوم می داند و از ارائه ی روشی مشخص اجتناب می کند و تنها به نقد منفی اشاره می کند. نتایج این مطالعه ی تطبیقی می تواند برای طراحان برنامه های درسی در سیستم های آموزشی به منظور ارائه ی الگویی برای پرورش تفکر انتقادی به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رمضانی فینی، معصومه، باقری نوع پرست، خسرو، و قائدی، یحیی. (1397). بررسی تطبیقی تفکر انتقادی در فلسفه اجتماعی هورکهایمر و «برنامه فلسفه برای کودکان». فلسفه تربیت، 3(2 )، 63-93. SID. https://sid.ir/paper/264993/fa

    Vancouver: کپی

    رمضانی فینی معصومه، باقری نوع پرست خسرو، قائدی یحیی. بررسی تطبیقی تفکر انتقادی در فلسفه اجتماعی هورکهایمر و «برنامه فلسفه برای کودکان». فلسفه تربیت[Internet]. 1397؛3(2 ):63-93. Available from: https://sid.ir/paper/264993/fa

    IEEE: کپی

    معصومه رمضانی فینی، خسرو باقری نوع پرست، و یحیی قائدی، “بررسی تطبیقی تفکر انتقادی در فلسفه اجتماعی هورکهایمر و «برنامه فلسفه برای کودکان»،” فلسفه تربیت، vol. 3، no. 2 ، pp. 63–93، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264993/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button