مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیینی روش شناختی از فرآیند تحلیل مفهومی در فلسفه تربیت با رویکرد اسلامی بر اساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره)

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 29

چکیده

 هدف از این مقاله ارائه تبیینی روش شناختی از فرایند تحلیل مفاهیم تربیتی در فلسفه تربیت با رویکرد اسلامی بر مبنای نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی است. تحقیق با روش استنتاجی (تحلیل پیش رونده) انجام شده است و پس از اشاره به مدعای اصلی نظریه مزبور, به استنتاج دلالت های آن, در ارتباط با روش شناسی این نوع تحلیل مفهومی می پردازد. اهم یافته ها: 1-بر اساس نظریه ادراکات اعتباری و تبیین خاص آن از رابطه بین واقعیت ها و ارزش ها, مفاهیم تربیتی, از نوع اعتباریات مابعدالاجتماع تلقی می شوند که فرایند پردازش آن ها, در همه ی جوامع بشری به شیوه استدلالی جدل, باملاحظه مجموعه ای از واقعیات و حقائق مربوط به نیازها و اغراض و مصالح ناظر به زندگی مطلوب انسان و نیز با توجه به استعدادها و شرایط واقعی تأثیرگذار بر آدمی, در جهت تنظیم و هدایت روابط انسانی دارای اثر نسبتاً پایدار در ابعاد شخصیت دیگران, جعل و ابداع عقلایی می شود؛ 2-مفاهیم تربیتی دارای این ویژگی ها هستند: اعتباری و هنجاری بودن و درنتیجه عدم امکان اتصاف به صدق و کذب؛ رابطه تولیدی و ضروری نداشتن با قضایای بدیهی و نظری؛ امکان تحول و تغییر و امکان ارتباط روان شناختی جعل این نوع مفاهیم با نظر به مجموعه واقعیات و نیازهای وجود انسان؛ 3-اهم ملاک های اعتباربخشی این گونه مفاهیم عبارت اند از: الف-موجه بودن ارزش ها و گزاره های پشتیبان؛ ب-سازگاری آن ها با سایر ارزش های مقبول اجتماعی؛ ج-کارآمد بودن این مفاهیم. در نهایت با تأکید بر تمایز میان عناصر ثابت و متغیر در نیازهای بشری و تفکیک نسبیت مفهومی از نسبیت مصداقی, جایگاه ثبات و نسبیت در فرآیند تحلیل مفاهیم تربیتی, مشخص شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حنیفه زاده، سارا، صادق زاده قمصری، علیرضا، فرامرز قراملکی، احد، و ایمانی نایینی، محسن. (1397). تبیینی روش شناختی از فرآیند تحلیل مفهومی در فلسفه تربیت با رویکرد اسلامی بر اساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره). فلسفه تربیت، 3(2 )، 5-29. SID. https://sid.ir/paper/264996/fa

    Vancouver: کپی

    حنیفه زاده سارا، صادق زاده قمصری علیرضا، فرامرز قراملکی احد، ایمانی نایینی محسن. تبیینی روش شناختی از فرآیند تحلیل مفهومی در فلسفه تربیت با رویکرد اسلامی بر اساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره). فلسفه تربیت[Internet]. 1397؛3(2 ):5-29. Available from: https://sid.ir/paper/264996/fa

    IEEE: کپی

    سارا حنیفه زاده، علیرضا صادق زاده قمصری، احد فرامرز قراملکی، و محسن ایمانی نایینی، “تبیینی روش شناختی از فرآیند تحلیل مفهومی در فلسفه تربیت با رویکرد اسلامی بر اساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره)،” فلسفه تربیت، vol. 3، no. 2 ، pp. 5–29، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264996/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button