مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,409
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین دوران کودکی در رویکرد برساخت گرایی اجتماعی (تحلیلی واسازانه درباره دوران کودکی)

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 56

چکیده

 هدف این پژوهش, تبیین دوران کودکی بر اساس رویکرد برساخت گرایی اجتماعی است. این کار با روش واسازی انجام شده است. واسازی, تحلیل و بازخوانی هر موضوعی از طریق مرکززدایی از آن و یافتن جنبه هایی از موضوع است که معمولا نادیده گرفته می شود. به طورکلی, نظریه های دوران کودکی به دو دسته قابل تقسیم هستند: نظریه های رشد که دوران کودکی را دورانی طبیعی و جهان شمول می دانند و نظریه هایی که دوران کودکی را برساخته ای اجتماعی در نظر می گیرند. با به چالش کشیدن مفاهیم مندرج در دیدگاه رشدی, فضا برای به میدان آمدن دیدگاه برساخت گرایی اجتماعی هموار گردید. بر اساس رویکرد برساخت گرایی اجتماعی, کودکی یک پدیده اجتماعی است. مرکزیت یافتن رویکرد برساخت گرایی اجتماعی دلالت هایی برای تعلیم و تربیت دارد؛ بدین ترتیب که تعلیم و تربیت بیش از پیش ماهیتی اجتماعی-فرهنگی به خود می گیرد. دانش و به تبع آن, محتوای دروس نیز ماهیتی اجتماعی-فرهنگی پیدا می کند و تحت تاثیر دیگر قطب های آموزش, یعنی معلم و دیگر عوامل نهاد آموزش وپرورش, ساخته می شود. فرایند اجتماعی-فرهنگی ساخت دانش, منجر به ترجیح رویکردهای مشارکتی در آموزش می شود. در کنار همه این ها, تکثرگرایی در حوزه محتوا و روش موجه دانسته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخه، رضا، صفایی مقدم، مسعود، پاک سرشت، جعفر، و مرعشی، سیدمنصور. (1397). تبیین دوران کودکی در رویکرد برساخت گرایی اجتماعی (تحلیلی واسازانه درباره دوران کودکی). فلسفه تربیت، 3(1 )، 25-56. SID. https://sid.ir/paper/265002/fa

    Vancouver: کپی

    شیخه رضا، صفایی مقدم مسعود، پاک سرشت جعفر، مرعشی سیدمنصور. تبیین دوران کودکی در رویکرد برساخت گرایی اجتماعی (تحلیلی واسازانه درباره دوران کودکی). فلسفه تربیت[Internet]. 1397؛3(1 ):25-56. Available from: https://sid.ir/paper/265002/fa

    IEEE: کپی

    رضا شیخه، مسعود صفایی مقدم، جعفر پاک سرشت، و سیدمنصور مرعشی، “تبیین دوران کودکی در رویکرد برساخت گرایی اجتماعی (تحلیلی واسازانه درباره دوران کودکی)،” فلسفه تربیت، vol. 3، no. 1 ، pp. 25–56، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265002/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button