مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,403
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

931
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی رشد شناخت اجتماعی کودکان پیش دبستانی فارسی زبان و فارسی-ترکی زبان با توجّه به توالی تکلیف های نظریه ی ذهن

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 81

چکیده

 شواهد محکمی در حمایت از وجود ارتباط بین رشد زبان در کودکان و رشد نظریه ی ذهن وجود دارد. ولمان و لیو (2004) مقیاسی از پیشرفت رشدی درک حالت های ذهنی در کودکان پیش دبستانی ارائه داده اند. در این مقیاس گذاری, توالی ای از هفت تکلیف ارائه شده که به نظر می رسد با ترتیبی قابل پیش بینی, در فرایند رشد کودکان پدیدار می شوند. مجموعه ی این تکلیف ها بر ساخت های مفهومی مختلفی تمرکز دارند که در این فرایند شناختی به دنبال هم ظاهر می شوند. در پژوهش حاضر, هفت تکلیف نظریه ی ذهن روی سی کودک فارسی زبان و سی کودک فارسی – ترکی زبان اجرا شد تا ترتیبی از این هفت تکلیف براساس سطح دشواری آن ها برای هریک از دو گروه زبانی ارائه شود و از سوی دیگر, ترتیب های مشخّص شده با یکدیگر و همچنین با ترتیب پیشنهادی ولمان و لیو (2004) از تکلیف های نظریه ی ذهن مقایسه شوند. الگوهای ارائه شده از رشد شناخت اجتماعی برای آزمودنی های پژوهش حاضر بیان گر آن است که کودکان فارسی زبان و فارسی – ترکی زبان, مراحل رشد شناخت اجتماعی مشابهی را با تفاوتی اندک نشان می دهند. با توجّه به نتایج به دست آمده, تفاوتی میان عملکرد کودکان تک زبانه و دوزبانه در انجام تکلیف های نظریه ی ذهن معنادار نیست؛ به عبارتی, نمی توان عملکرد یک گروه زبانی در انجام تکلیف های نظریه ی ذهن را بر گروه دیگر برتر دانست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رقیب دوست، شهلا، و ملکیان، معصومه. (1397). الگوی رشد شناخت اجتماعی کودکان پیش دبستانی فارسی زبان و فارسی-ترکی زبان با توجّه به توالی تکلیف های نظریه ی ذهن. مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، 6(23 )، 61-81. SID. https://sid.ir/paper/265974/fa

    Vancouver: کپی

    رقیب دوست شهلا، ملکیان معصومه. الگوی رشد شناخت اجتماعی کودکان پیش دبستانی فارسی زبان و فارسی-ترکی زبان با توجّه به توالی تکلیف های نظریه ی ذهن. مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران[Internet]. 1397؛6(23 ):61-81. Available from: https://sid.ir/paper/265974/fa

    IEEE: کپی

    شهلا رقیب دوست، و معصومه ملکیان، “الگوی رشد شناخت اجتماعی کودکان پیش دبستانی فارسی زبان و فارسی-ترکی زبان با توجّه به توالی تکلیف های نظریه ی ذهن،” مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، vol. 6، no. 23 ، pp. 61–81، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265974/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button