مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی سازگاری تحصیلی در رابطه بین سبک های فرزند پروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی در دانش آموزان دختر شهر زنجان

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی سبک-های فرزند پروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی و تعیین نقش میانجی سازگاری تحصیلی در رابطه بینمتغیرهای یادشده در بین دختران دانش آموز شهر زنجان انجام شد. روش ها: روش پژوهش توصیفی-مقطعی بود. جامعه-ی مورد نظر تمامی 1220 دانش آموزان دختر دوره اولمتوسطه ناحیه 2 شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95 و والدین آن ها بودند که از بین آن ها 200 نفر به روش کوکران و با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده-ها شامل مقیاس سبک-های فرزند پروری بامریند, بلوغ عاطفی سینگ, ناگویی خلقی تورنتو و سازگاری تحصیلی سینها و سینگ (1993) بود. تجزیه وتحلیلداده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و جهت تعیین نقش میانجی از روش 4 مرحله ای بارون کنی در نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. یافته ها: بین سبک فرزند پروری سهل-گیر با عدم ثبات عاطفی, فروپاشی شخصیت و همچنین بلوغ عاطفی کل و همچنین بین سبک فرزند پروری مستبد با مؤلفه دشواری درتوصیف احساسات رابطه معناداری وجود داشت (05/0P<). سبک مقتدر با ناگویی خلقی کل و تمامی مؤلفه های آن نیز ارتباط معنادار داشت (05/0P<). نتایج آزمون رگرسیونچندگانه نیز نشان داد که هر سه سبک فرزندپروری توان تبیین برخی از مؤلفه های بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی را داشتند (05/0P<). در نهایت سازگاری تحصیلی در رابطهبین سبک های سهل گیر و مقتدر با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی نقش میانجی را داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه اصلاح سبک-های فرزند پروری در والدین با استفاده از مداخلات آموزشی و درمانی پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شجری، خدیجه، و حجازی، مسعود. (1398). نقش میانجی سازگاری تحصیلی در رابطه بین سبک های فرزند پروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی در دانش آموزان دختر شهر زنجان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 6(2 )، 25-38. SID. https://sid.ir/paper/266162/fa

    Vancouver: کپی

    شجری خدیجه، حجازی مسعود. نقش میانجی سازگاری تحصیلی در رابطه بین سبک های فرزند پروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی در دانش آموزان دختر شهر زنجان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی[Internet]. 1398؛6(2 ):25-38. Available from: https://sid.ir/paper/266162/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه شجری، و مسعود حجازی، “نقش میانجی سازگاری تحصیلی در رابطه بین سبک های فرزند پروری والدین با بلوغ عاطفی و ناگویی خلقی در دانش آموزان دختر شهر زنجان،” راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، vol. 6، no. 2 ، pp. 25–38، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266162/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button