Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

500
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

485
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: تحلیل جایگاه «قیاس» در فقه و فلسفه و نقد نظریه غزّالی در باب قیاس (عنوان عربی: مکانة القیاس فی الفقه والفلسفة ونقد رأی الغزّالی فی باب القیاس)

نویسندگان

 ملکی محمد (جلال الدین) | نوری صفت مرضیه (نورا) | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 47

چکیده

 چکیده فارسی: در محدوده سده دوم که می رفت فقه شفاهی به فقه تعلیمی و مدرسه ای تبدیل شود, اختلافات فقیهان نیز در برخی از مسائل, چه در اصول و چه در فروع, پا را از نهان خانه ذهن ها بیرون نهاد و چه بسا همین اختلافات فقهی بود که در تأسیس مکتب های فقهی در صدر اسلام نقش اساسی را ایفا کرد. از میان اختلافات, قیاس مهم ترین مسئله ای است که در فلسفه و منطق, به ویژه در فقه اهل سنت و امامیه, به اصلی از اصول تبدیل شد, به گونه ای که یکی از منابع اجتهادی در فقه اهل سنت, یکی از ادله اجتهادی در فقه امامیه و یکی از برهان ها و ابزار استدلال, به ویژه در منطق و فلسفه, شمرده شد. این مقاله بر آن است ضمن تعریف جامع از قیاس, ضعف و قوت آن را بررسی کند و با توجه به فقه و فلسفه و نقد دیدگاه های غزّالی در المستصفی, به این پرسش که «چرا امامیه به قیاس عمل نمی کند؟ » پاسخ اجتهادی و منطقی بدهد و اثبات کند که امامیه به دلیل گمان آور بودن قیاس فقهی مورد پذیرش عامه و ضرورت تحصیل یقین در احکام شرعی از طریق قرآن و سنت معصومان (ع) به قیاس عمل نمی کند. چکیده عربی: فی حدود القرن الثانی کاد الفقه الشفوی یتحوّل الى فقه تعلیمی ومدرسی, کما أن اختلافات الفقهاء فی بعض المسائل, سواء أن کانت فی الاصول أم فی الفروع, شقّت طریقها من الأذهان الى دائرة العالم الخارجی, وکثیراً ما کان لهذه الاختلافات الفقهیة دور أساسی فی تأسیس المذاهب الفقهیة فی صدر الاسلام. ومن بین تلک الاختلافات, القیاس الذی یعدّ أهمّ مسألة فی الفلسفة والمنطق, وخاصة فی فقه أهل السُنّة والإمامیة, وغدا أصلاً من الاصول, بحیث أصبح أحد المصادر الاجتهادیة فی فقه أهل السُنّة, وأحد الأدلة الاجتهادیة فی فقه الامامیة, وأحد البراهین وأدوات الاستدلال, وخاصة فی المنطق والفلسفة. یحاول هذا البحث فی سیاق وضع تعریف جامع للقیاس, أن یبحث جوانب ضعفه وقوته, ثم الاستئناس بما فی الفقه والفلسفة ونقد آراء الغزّالی فی المُستصفى , للإجابة عن سؤال وهو: «لماذا لا یعمل الإمامیة بالقیاس؟ » لطرح اجابة اجتهادیة ومنطقیة, واثبات أن الإمامیة لا یعملون بالقیاس بسبب ظنّیة القیاس الفقهی الذی یأخذ به العامة, وضرورة التوصل الى الیقین فی الأحکام الشرعیة عن طریق القرآن وسُنّة المعصومین (ع).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، محمد (جلال الدین)، و نوری صفت، مرضیه (نورا). (1397). عنوان فارسی: تحلیل جایگاه «قیاس» در فقه و فلسفه و نقد نظریه غزّالی در باب قیاس (عنوان عربی: مکانة القیاس فی الفقه والفلسفة ونقد رأی الغزّالی فی باب القیاس). پژوهشنامه امامیه، 4(8 )، 27-47. SID. https://sid.ir/paper/266529/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی محمد (جلال الدین)، نوری صفت مرضیه (نورا). عنوان فارسی: تحلیل جایگاه «قیاس» در فقه و فلسفه و نقد نظریه غزّالی در باب قیاس (عنوان عربی: مکانة القیاس فی الفقه والفلسفة ونقد رأی الغزّالی فی باب القیاس). پژوهشنامه امامیه[Internet]. 1397؛4(8 ):27-47. Available from: https://sid.ir/paper/266529/fa

    IEEE: کپی

    محمد (جلال الدین) ملکی، و مرضیه (نورا) نوری صفت، “عنوان فارسی: تحلیل جایگاه «قیاس» در فقه و فلسفه و نقد نظریه غزّالی در باب قیاس (عنوان عربی: مکانة القیاس فی الفقه والفلسفة ونقد رأی الغزّالی فی باب القیاس)،” پژوهشنامه امامیه، vol. 4، no. 8 ، pp. 27–47، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266529/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا