Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,225
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

753
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شگردهایی سینمایی فردوسی

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 178

چکیده

 خداوندگار حماسه با اشراف کامل بر قابلیّت های نمایشی, در گسترة بسیار وسیعی از اشتراکات و توانمندی های سینمایی در مسیر بیش باورپذیری ذهنیّت مخاطبان خود, بهره جسته و ادراک هنری آن ها را جهت رسیدن به تصاویر عینی و بصری که جوهرة هنر اوست, یاری نموده است. از دیگر سو ماهیّت مفاهیم عینی و ملموس حماسه باعث می شود تا نسبت به مفاهیم عمیق و شهودیِ عرفانی, قابلیّت نمایشی و به همان نسبت در اقناع کنندگی و برانگیختن قوی تر بُعد عاطفی, تأثیری مستقیم داشته باشد. تصویرسازی های فردوسی غنای بصری و دراماتیکی خاصّی دارد که در سینما نیز ردّ پای آن به وفور یافت و دیده می شود. برآیند و شواهد این مقاله نشان می دهد که فردوسی از ماهیّت تصویری و سینمایی و ظرفیّت های آن در بیان و تبیین احساس, عاطفه و اندیشه, آگاهی درخوری داشته و در انتقال تصویر ادبی و ذهنیّت هنری خود, با استفاده از پتانسیل ها و ابزارهای سینمایی, فراتر از دید نمایش تئاتری و نقاشّی, نسبت به زمان خود, بسیار درخشان و قابل تأمّل عمل نموده است. در این جستار که با رویکرد کتابخانه ای و به روش تحلیلی-توصیفی فراهم شده است, ضمن معرّفی تصویر و تصویرپردازیِ شاعر جان و خرد, استفادة خلّاقانه و هنرمندانة او از شگردهای سینمایی در این داستان (نماپردازی, رنگ, حرکت, گفت و گو, شخصیّت پردازی, روایت گری و پایان بندی مناسب) بررسی و نموده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبائی نیا، سید علی اصغر. (1398). شگردهایی سینمایی فردوسی. پژوهشنامه اورمزد، -(46 )، 157-178. SID. https://sid.ir/paper/266700/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبائی نیا سید علی اصغر. شگردهایی سینمایی فردوسی. پژوهشنامه اورمزد[Internet]. 1398؛-(46 ):157-178. Available from: https://sid.ir/paper/266700/fa

    IEEE: کپی

    سید علی اصغر طباطبائی نیا، “شگردهایی سینمایی فردوسی،” پژوهشنامه اورمزد، vol. -، no. 46 ، pp. 157–178، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا