مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظام مرکزمدار نشانه ای در شعر «آزادی» پل آلوار

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 80

چکیده

 ریفاتر در نظریاتی که در باب خوانش نوع ادبی شعر ارائه می کند, دو نوع خوانش متباین را از شعر ممکن می داند: خوانش دریافتی و خوانش پس کنشانه. مراد او از خوانش دریافتی, خوانشی است که در آن معنای اولیه از منشور دلالت های رایج زبانی مورد توجه قرار می گیرد و خوانش پس کنشانه, خوانشی است که خواننده در آن مجال پیدا می-کند که به سامان دهی ذهنی تداعی های معنایی عمیق تر مبادرت ورزد. در واقع خوانش دریافتی, به دریافت اولیه معنا منتهی می شود و خوانش پس کنشانه, کشف دلالت های پوشیده و ژرف ساختی متن را به ارمغان می آورد. مقاله حاضر با انتخاب یکی از مشهورترین اشعار ادبیات معاصر جهان, یعنی شعر «آزادی», سروده پل الوار, شاعر فرانسوی قرن بیستم, در نظر دارد اولاً تبیینی مبسوط از آنچه خوانش پس کنشانه شعر نامیده می شود, ارائه کند؛ ثانیاً؛ با کاربست خوانش پس کنشانه به شعر «آزادی» پل آلوار, قابلیت های تأویل پذیری شعر او را مورد بررسی قرار داده و با تکیه بر مفاهیمی نظیر نظام مرکزمدار نشانه ای, خوانشی بدیع و خلاق از این شعر ارائه کند. در خوانش پس کنشانه که از نظرگاه بررسی انباشت ها و منظومه های توصیفی این شعر صورت می پذیرد, کشف وجوه نمادین, نمایه ای و شمایلی نشانه های موجود در شعر «آزادی» امکان پذیرتر می شود. خوانش پس کنشانه شعر «آزادی» مؤید این مطلب است که بن مایه های این شعر نظیر «گذشته مشترک», «تاریخ مشترک» و «طبیعت آشنا» همچون بسیاری از دال های دیگر این شعر, رفته رفته آشکاربودن طبیعی و معمول خود را رها کرده و به هیئت نمادهای گسترده و رازناک درآمده اند. می-توان گفت پل آلوار برای برساختن و انتقال معانی که درنظرداشته, از نظام نشانه ها مدد جسته و خواننده ای که در سودای درک و فهم عمیق تری از شعر اوست, راهی جز رمزگشایی از سلسله انباشت ها و منظومه توصیفی این شعر ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی کوچی، ابراهیم. (1397). نظام مرکزمدار نشانه ای در شعر «آزادی» پل آلوار. پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه، 1(1 )، 67-80. SID. https://sid.ir/paper/268076/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی کوچی ابراهیم. نظام مرکزمدار نشانه ای در شعر «آزادی» پل آلوار. پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه[Internet]. 1397؛1(1 ):67-80. Available from: https://sid.ir/paper/268076/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم سلیمی کوچی، “نظام مرکزمدار نشانه ای در شعر «آزادی» پل آلوار،” پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه، vol. 1، no. 1 ، pp. 67–80، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/268076/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button