مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی در دانشجویان غیربومی: نقش تعدیل کنندة سن و جنسیت

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 78

چکیده

 جوامع مهاجرپذیر برای ساکنان آنجا چالش های فرهنگی بسیاری به همراه دارند. این شرایط برای افرادی مانند دانشجویان غیربومی دشوارتر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی دیدگاه گیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی و همچنین بررسی نقش تعدیل کننده ی سن و جنسیت در دانشجویان غیربومی, انجام شده است. بدین منظور از دانشجویان دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه 148 دانشجوی غیربومی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه ی هوش فرهنگی, پرسش نامه ی قدرت ایگو, و مقیاس دیدگاه گیری اجتماعی بودند. پس از اجرای پرسش نامه ها تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندمتغیری سلسله مراتبی انجام شد. نتایج نشان داد دیدگاه گیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی رابطه ی مثبت داشتند. جنسیت نقش تعدیل کننده ای در روابط متغیرهای پیش بین و هوش فرهنگی نداشتند. رابطه ی بین دیدگاه گیری اجتماعی و هوش فرهنگی با افزایش سن آزمودنی ها (بالای 30 سال) کاهش و رابطه ی بین قدرت ایگو و هوش فرهنگی با افزایش سن دانشجویان افزایش یافت. توجه به عامل های تأثیرگذار بر هوش فرهنگی می تواند شایستگی و سازگاری فرهنگی را برای جامعه ی دانشجویان به ارمغان آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرقدانی، آزاده. (1397). ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی در دانشجویان غیربومی: نقش تعدیل کنندة سن و جنسیت. روان شناسی فرهنگی، 2(1 )، 61-78. SID. https://sid.ir/paper/268834/fa

    Vancouver: کپی

    فرقدانی آزاده. ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی در دانشجویان غیربومی: نقش تعدیل کنندة سن و جنسیت. روان شناسی فرهنگی[Internet]. 1397؛2(1 ):61-78. Available from: https://sid.ir/paper/268834/fa

    IEEE: کپی

    آزاده فرقدانی، “ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی در دانشجویان غیربومی: نقش تعدیل کنندة سن و جنسیت،” روان شناسی فرهنگی، vol. 2، no. 1 ، pp. 61–78، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/268834/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button