مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

550
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

508
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش هسته ی پاراونتریکولر در اکتساب و به خاطرآوری حافظه و یادگیری در روش یادگیری اجتنابی غیر فعال موش صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 18

چکیده

 سابقه و هدف واسطه های عصبی زیادی در فرآیند حافظه و یادگیری دخالت دارند که آرژینین وازوپرسین و اکسی توسین از جمله آن ها هستند که توسط هسته های پاراونتریکولر و سوپرااپتیک ساخته می شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هسته پاراونتریکولار بر اکتساب و به خاطرآوری حافظه را در مدل یادگیری اجتنابی غیر فعال انجام گرفته است. مواد و روش ها در مطالعه ی تجربی حاضر, رت های نر نژاد ویستار با وزن 200 تا 250 گرم به طور تصادفی در گروه های 7 تایی شم, کنترل دریافت کننده ی سالین و دریافت کننده ی لیدوکایین قرار گرفتند. کانول گذاری در هسته با روش استریوتاکسی انجام گرفت. جهت غیر فعال کردن هسته پاراونتریکولر, 0/5 میکرولیتر لیدوکائین 2% با سرنگ هامیلتون به صورت میکروسکوپی از طریق کانول به داخل هسته تزریق شد. آزمون رفتاری جهت بررسی اکتساب و به خاطرآوری با استفاده از دستگاه شاتل باکس انجام و زمان تاخیر مربوط به ورود به محفظه تاریک ثبت گردید. یافته ها آنالیز داده ها نشان داد که در مرحله ی اکتساب یادگیری, بین گروه دریافت کننده ی لیدوکائین و گروه های کنترل و شم اختلاف معنی داری در زمان تاخیر در ورود به محفظه تاریک وجود ندارد (0/05p). نتیجه گیری یافته های این مطالعه نشان داد که هسته پاراونتریکولر هیپوتالاموس ممکن است در مرحله به خاطرآوری یادگیری نقش داشته باشد. این در حالی است که نتایج بر عدم نقش این هسته در مرحله اکتساب یادگیری دلالت می نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعلایی بخش، زینب، شهابی، سیما، و اشرف پور، منوچهر. (1395). نقش هسته ی پاراونتریکولر در اکتساب و به خاطرآوری حافظه و یادگیری در روش یادگیری اجتنابی غیر فعال موش صحرایی. نوین سلامت (Current Research in Medical Sciences)، 1(1 )، 12-18. SID. https://sid.ir/paper/269301/fa

    Vancouver: کپی

    اعلایی بخش زینب، شهابی سیما، اشرف پور منوچهر. نقش هسته ی پاراونتریکولر در اکتساب و به خاطرآوری حافظه و یادگیری در روش یادگیری اجتنابی غیر فعال موش صحرایی. نوین سلامت (Current Research in Medical Sciences)[Internet]. 1395؛1(1 ):12-18. Available from: https://sid.ir/paper/269301/fa

    IEEE: کپی

    زینب اعلایی بخش، سیما شهابی، و منوچهر اشرف پور، “نقش هسته ی پاراونتریکولر در اکتساب و به خاطرآوری حافظه و یادگیری در روش یادگیری اجتنابی غیر فعال موش صحرایی،” نوین سلامت (Current Research in Medical Sciences)، vol. 1، no. 1 ، pp. 12–18، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269301/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا