مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

515
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر روی یادگیری به روش شرطی اجتنابی فعال موش صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 1028 | صفحه پایان 1038

چکیده

 زمینه و هدف: سرب مسموم کننده محیط زیست است و قادر می باشد تغییرات گسترده ای در ساختار و عملکرد مغز انسان بخصوص کودکان ایجاد کند. تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر عملکرد سیستم اعصاب مرکزی اثر گذاشته و موجب تغییراتی بر عملکرد این سیستم می شود. علیرغم کوشش های انجام شده در مورد اثرات رفتاری سرب, در نتایج: حاصله, تناقض و اختلافاتی وجود دارد. در این مطالعه اثرات تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر یادگیری به روش شرطی اجتنابی فعال مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه از 24 موش سوری نر بالغ در 4 گروه 6 تایی استفاده شد. آب آشامیدنی گروه های آزمون با یکی از غلظت های 1/0, 33/0 یا 1 گرم درلیتر از استات سرب بمدت 28 روز آلوده گردید. آزمایش ها در محلی نیمه تاریک انجام گرفت. در روز 29 برای ایجاد سازگاری, هریک از حیوانات بصورت جداگانه بمدت 10 دقیقه بدون هیچ محرکی در دستگاه شاتل باکس قرار گرفتند و آزادانه رفت و آمد کردند. در روزهای 30, 33 و 36 آزمایش ها در هر موش 40 بار (یعنی جمعا 120 بار) و در هربار بمدت 80 ثانیه بشرح زیر انجام شد: دوره گریز 60 ثانیه نور (محرک شرطی), سپس قطع نور بمدت 5 ثانیه, سپس دوره اجتنابی فعال شامل 10 ثانیه صدا (محرک غیرشرطی) همراه با نور, سپس دوره هشدار یعنی 5 ثانیه بدون نور و صدا. متغیری که مدنظر قرار گرفت تعداد دفعات از 40 تست بود که حیوان درهرکدام از مراحل سه گانه فوق از حجره دارای محرک به حجره امن پناه می برد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون توکی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج: نشان داد که در دوره هشدار, غلظت 1/0 گرم بر لیتر از استات سرب در آب آشامیدنی موجب تضعیف بارز یادگیری گردید, و در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی داری ایجاد کرد (05/0P<). از طرفی در دوره اجتناب فعال, حیواناتی که بالاترین دوز استات سرب (1 گرم بر لیتر) دریافت کردند, یادگیری در آنها نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری ایجاد نمود (05/0P<). ولی در دوره گریز, غلظت های 1/0, 33/0 و 1 گرم در لیتر از استات سرب در مقایسه با گروه شاهد تغییر معنی داری در میزان یادگیری ایجاد نکرد. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها: , آلودگی با سرب بر یادگیری در مدل موش سوری موثر است, این تاثیر عمدتا منجر به اختلال در یادگیری می شود و نوع پاسخ حیوان بسته به دوره و دوز مورد استفاده متفاوت می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آرمند، رحام، کوهی، محمدکاظم، صادقی هشجین، گودرز، و حسام، صغری. (1398). تأثیر تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر روی یادگیری به روش شرطی اجتنابی فعال موش صحرایی. ارمغان دانش، 24(6 (پی در پی 137) )، 1028-1038. SID. https://sid.ir/paper/364319/fa

    Vancouver: کپی

    آرمند رحام، کوهی محمدکاظم، صادقی هشجین گودرز، حسام صغری. تأثیر تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر روی یادگیری به روش شرطی اجتنابی فعال موش صحرایی. ارمغان دانش[Internet]. 1398؛24(6 (پی در پی 137) ):1028-1038. Available from: https://sid.ir/paper/364319/fa

    IEEE: کپی

    رحام آرمند، محمدکاظم کوهی، گودرز صادقی هشجین، و صغری حسام، “تأثیر تماس مزمن با سطوح پایین سرب بر روی یادگیری به روش شرطی اجتنابی فعال موش صحرایی،” ارمغان دانش، vol. 24، no. 6 (پی در پی 137) ، pp. 1028–1038، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364319/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button