مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

874
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی، طراحی و آزمون الگوی پیشایندهای جامعه یادگیرنده حرفه ای در مدارس ابتدایی: یک پژوهش آمیخته

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 104

چکیده

 هدف این پژوهش, شناسایی, طراحی و آزمون الگوی پیشایندهای جامعه یادگیرنده حرفه ای مدارس ابتدائی به شیوه پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی, 26 نفر از استادان و دانشجویان دکتری یا فارغ التحصیلان دکتری رشته مدیریت آموزشی, مدیران, معاونان آموزشی و معلمان موفق مدارس ابتدایی شهرستان های استان تهران به روش نمونه گیری نظری هدفمند با راهبرد تغییرات بیشینه تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه های نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری و به روش تحلیل محتوای استقرایی با کدگذاری در سه سطح باز, محوری و انتخابی بررسی شدند. روایی صوری و محتوایی آن را 8 نفر از استادان تأیید کرده اند. برای تعیین پایایی, توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) استفاده شده است. پیشایندها در پنج بُعد با43 نشانگر شامل رهبری آموزشی (12 نشانگر), فرهنگ سازمانی (13 نشانگر), یادگیری مشارکتی (12 نشانگر) و ساختار سازمانی ( 6 نشانگر) با الگوی ارتباطی در مدل مفهومی خاصی شناسایی شدند. بخش کمّی نیز شامل 481نفر معلم ابتدائی از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از مدارس ابتدایی مناطق بیست ویک گانة شهرستان های استان تهران با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب و داده-ها به کمک پرسشنامه محقق ساخته با روایی همگرا بالای 50/0 و پایایی ترکیبی بالای 70/0 جمع آوری شدند. تحلیل داده های کمّی با روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم از طریق نرم افزار Smart-PLS, نشان دهنده دقت لازم نشانگرها برای اندازه گیری سازه هاست. نتایج به دست آمده از سه شاخص ضرایب مسیر, ضرایب تعیین و ارتباط پیش بین؛ مدل مفهومی ارائه شده را تأیید می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاتمیان، جمال، زین آبادی، حسن رضا، عبدالهی، بیژن، و عباسیان، حسین. (1396). شناسایی, طراحی و آزمون الگوی پیشایندهای جامعه یادگیرنده حرفه ای در مدارس ابتدایی: یک پژوهش آمیخته. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 1(3 (پیاپی 4) )، 73-104. SID. https://sid.ir/paper/269478/fa

    Vancouver: کپی

    حاتمیان جمال، زین آبادی حسن رضا، عبدالهی بیژن، عباسیان حسین. شناسایی, طراحی و آزمون الگوی پیشایندهای جامعه یادگیرنده حرفه ای در مدارس ابتدایی: یک پژوهش آمیخته. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)[Internet]. 1396؛1(3 (پیاپی 4) ):73-104. Available from: https://sid.ir/paper/269478/fa

    IEEE: کپی

    جمال حاتمیان، حسن رضا زین آبادی، بیژن عبدالهی، و حسین عباسیان، “شناسایی, طراحی و آزمون الگوی پیشایندهای جامعه یادگیرنده حرفه ای در مدارس ابتدایی: یک پژوهش آمیخته،” مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، vol. 1، no. 3 (پیاپی 4) ، pp. 73–104، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269478/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button