مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

415
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه بازنمود "خود" و "دیگری" در کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران و هند از دیدگاه تحلیل انتقادی کلام

صفحات

 صفحه شروع 533 | صفحه پایان 559

چکیده

 کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران وهند که توسط نویسندگان داخلی تهیه و تالیف می شوند, بطور رسمی و سراسری در مدارس مورد استفاده قرار می­ گیرند. اگرچه پژوهش هایی درباره این کتاب ها صورت گرفته است اما همچنان جای ارزیابی کیفیت آنها به صورت تطبیقی خالی است. در مقاله حاضر و با توجه به هدف تحقیق, دو مجموعه پراسپکت (Prospect) و انگلیش استاندارد (English Standard)مورد بررسی قرار می گیرند. روش تحلیل داده ها, مبتنی بر چارچوب تحلیل انتقادی کلام بود که بر اساس اصول الگوی اجتماعی-شناختی ون دایک (1998, 2001) و الگوی چند کارکردی کرس و ون لیون (1996) تدوین شده اند. یافته های تحقیق نشان داد که هر دومجموعه کتب درسی از مبنای ایدئولوژیکی مشابه در زمینه تبیین رویکردی ایستا, محصول محور و تجویزی به ارزش های فرهنگی و اجتماعی پیروی می کنند که پیوسته بر "خود" تاکید ورزیده و "دیگری" را نادیده می گیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فقدان یک رویکرد فرایندمدار در خصوص استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی, به بنیان ایدئولوژیکی ارزش ها و عرف های فرهنگی و اجتماعی, به منزله تهدیدی برای پرورش درک بین فرهنگی و آگاهی بین قومی فراگیرانی محسوب می شود که در کشورهای ایران و هند با تنوع قومی, نژادی, فرهنگی, مذهبی و زبانی زندگی می کنند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقصودی، مجتبی. (1399). مقایسه بازنمود "خود" و "دیگری" در کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران و هند از دیدگاه تحلیل انتقادی کلام. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 3(1 )، 533-559. SID. https://sid.ir/paper/270385/fa

    Vancouver: کپی

    مقصودی مجتبی. مقایسه بازنمود "خود" و "دیگری" در کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران و هند از دیدگاه تحلیل انتقادی کلام. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی[Internet]. 1399؛3(1 ):533-559. Available from: https://sid.ir/paper/270385/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی مقصودی، “مقایسه بازنمود "خود" و "دیگری" در کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران و هند از دیدگاه تحلیل انتقادی کلام،” فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، vol. 3، no. 1 ، pp. 533–559، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/270385/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا