Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

مقصودی مجتبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    533-559
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    415
  • دانلود: 

    423
چکیده: 

کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران وهند که توسط نویسندگان داخلی تهیه و تالیف می شوند، بطور رسمی و سراسری در مدارس مورد استفاده قرار می­ گیرند. اگرچه پژوهش هایی درباره این کتاب ها صورت گرفته است اما همچنان جای ارزیابی کیفیت آنها به صورت تطبیقی خالی است. در مقاله حاضر و با توجه به هدف تحقیق، دو مجموعه پراسپکت (Prospect) و انگلیش استاندارد (English Standard)مورد بررسی قرار می گیرند. روش تحلیل داده ها، مبتنی بر چارچوب تحلیل انتقادی کلام بود که بر اساس اصول الگوی اجتماعی-شناختی ون دایک (1998، 2001) و الگوی چند کارکردی کرس و ون لیون (1996) تدوین شده اند. یافته های تحقیق نشان داد که هر دومجموعه کتب درسی از مبنای ایدئولوژیکی مشابه در زمینه تبیین رویکردی ایستا، محصول محور و تجویزی به ارزش های فرهنگی و اجتماعی پیروی می کنند که پیوسته بر "خود" تاکید ورزیده و "دیگری" را نادیده می گیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که فقدان یک رویکرد فرایندمدار در خصوص استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی، به بنیان ایدئولوژیکی ارزش ها و عرف های فرهنگی و اجتماعی، به منزله تهدیدی برای پرورش درک بین فرهنگی و آگاهی بین قومی فراگیرانی محسوب می شود که در کشورهای ایران و هند با تنوع قومی، نژادی، فرهنگی، مذهبی و زبانی زندگی می کنند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 415

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    560-579
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    717
  • دانلود: 

    199
چکیده: 

هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی تجارب ژرف نگرانه معلمان متخصص دوره ابتدایی در دو شهر کردنشین پاوه (ایران) و سلیمانیه (عراق) به منظور شناسایی وتبیین موضوعات ژرف نگری است. روش تحقیق، تطبیقی کیفی با رویکرد پژوهش روایی، سطح تحلیل شهر و سطح مشاهده، فرد می باشد. برای انتخاب جامعه آماری از استراتژی " نظام های مشابه، برون داد های مشابه " استفاده و شیوه نمونه گیری، اقتضائی بود. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه عمیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیل مضمون است. مقاله حاضر شامل چند بخش می گردد: در بخش مقدمه به روند تحولات نظام آموزشی ایران، اهمیت تجارب زیسته و روایت های ژرف نگرانه معلمان و چرائی مقایسه تجارب زیسته معلمان این دو شهر اشاره می شود. در بخش دوم، روش تحقیق توضیح داده می شود. بخش سوم مقاله به نتایج تحقیق اشاره دارد. یافته های تحقیق نشان داد که مضمون های سامان دهنده اصلی روایت های معلمان در هر دو جامعه عمدتا متاثر از نقش فعال نظام های اجتماعی است. هم چنین پنج مضمون فراگیر(شناخت، یادگیری، تدریس، ارزشیابی و مدیریت کلاس ) در روایت های ژرف نگرانه معلمان شناسائی گردید. از منظر تطبیق، یافته های تحقیق نشان داد شباهت های تجارب زیسته معلمان در هر دو جامعه بسیار زیاد است به نحوی که می توان تفاوت های اندک را نادیده گرفت.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 199 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    580-594
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2603
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی اهداف برنامه درسی هنر در دوره ابتدایی ایران، برزیل، یونان و کره جنوبی انجام شد. روش پژوهش تطبیقی کیفی و داده­ ها از طریق اسناد بالادستی و مدارک ملی آموزش و پرورش، گزارش­ های پژوهشی و مقالات فصلنامه­ های علمی گردآوری گردید. علاوه بر ایران کشورهای برزیل، یونان و کره جنوبی به گونه هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. برای تجزیه، تحلیل و مقایسه داده­ ها از الگوی چهار مرحله­ ای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه)استفاده شد. نتایج نشان داد که چهار کشور مورد مطالعه در زمینه هایی همچون رشد تفکر خلاق، آشنایی با بزرگان هنری و آثار معروف آنان، پی بردن به زیبایی­ های طبیعت، رشد مهارت­ های دست ورزی در کار با اشکال هنری، استفاده از مواد و ابزارهای هنری، بیان احساسات و ابراز وجود از طریق هنر با یکدیگر شباهت دارند. مشارکت دانش­ آموزان در تجربه­ ورزی هنری، نگاه ویژه به هنرهای تجسمی و توجه به هنر به عنوان ابزاری برای تبادل بین فرهنگی مهم­ ­ ترین نقاط افتراق هستند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2603

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    595-608
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    979
  • دانلود: 

    194
چکیده: 

هدف اصلی این مطالعه ارزیابی مؤلفه های سازمان یادگیری در دانشگاه کابل از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از روش، پیمایشی است. روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و 350 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پیتر سینگ استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که میزان تحقق مؤلفه های سازمان یادگیری در دانشگاه کابل در حد متوسط است. هم چنین، با توجه به رتبه بندی شاخص ها، توجه به مؤلفه های "دید مشترک" و "یادگیری تیمی" بالاتر از "الگوی ذهنی"، "تفکر نظام مند" و "تسلط شخصی" است. یافته های تحقیق نیاز برنامه ریزان و مدیران دانشگاه کابل را به توجه بیشتر به ویژگی های سازمان های یادگیری نشان می دهد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 979

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 194 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    609-623
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    902
  • دانلود: 

    256
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی الگوهای مدیریت استعداد به منظور ارائه درس هایی برای نظام منابع انسانی ایران است. روش تحقیق، تطبیقی کیفی مبتنی بر فهم شباهت ها و تفاوت ها در الگوهای مدیریت استعداد است. برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری نظری(اشباع داده ها ) استفاده و ازطریق روش تحلیل مضمون، مولفه های اصلی الگوهای معروف مدیریت استعداد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوی کیفی با استفاده از بسط نظام مقوله ای استقرائی صورت گرفته است. بر این اساس مقاله در بخش مقدمه حاوی مطالبی در خصوص اهمیت مدیریت استعداد، پیشینه تحقیق، وضعیت فعلی مدیریت استعداد در نظام مدیریت منابع انسانی ایران و هدف و سوالات تحقیق است. در بخش دوم، روش تحقیق توضیح داده می شود. در سومین بخش، نتایج تحقیق با معرفی اجمالی الگوهای مدیریت استعداد آغاز شده و سپس شباهت ها و تفاوت های آنها مورد سنجش قرار می گیرند. بخش پایانی مقاله به جمع بندی اختصاص دارد. یافته های تحقیق نشان داد که الگو ها را می توان برحسب تاکید مولفه ها به سه گروه کلی فرد گرا، سازمان گرا و محیط گرا تقسیم کرد. هم چنین یافته ها نشانگر عدم توجه طراحان الگوها به نقش مولفه های فرهنگی در مدیریت استعداد است. با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می گردد که در نظام آموزشی-و بویژه نظام آموزش عالی ایران-دوره هایی برای تبیین مفهوم استعداد و نقش نخبگان برای کلیه فارغ التحصیلان طراحی گردد. هم چنین به نظام مدیریت منابع انسانی پیشنهاد می گردد به عوامل محیطی ( عوامل غیر سازمانی ) همچون فرهنگ، مذهب، و زبان که می توانند در جامعه ایران بر مدیریت استعداد تاثیر مثبت یا منفی گذارند، بیشتر توجه شود.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 902

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    624-635
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    861
  • دانلود: 

    271
چکیده: 

هدف پژوهش مقایسه محتوای کتابهای ریاضی پایه پنجم ایران و مدارس بین الملل بر اساس مؤلفه های تفکر انتقادی و روش تحقیق تطبیقی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه و نمونه آماری کتاب های ریاضی پایه پنجم دوره ابتدایی ایران و مدرسه بین الملل بود. ابزار جمع­ آوری داده ها فرم تحلیل محتوا مبتنی بر مولفه های تفکر انتقادی لیپمن و برای تعیین روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه پنج نفر از معلمین با سابقه ریاضی دوره ابتدایی و سه نفر از اساتید برنامه ریزی درسی استفاده گردید. ضریب پایایی ابزار تحقیق با استفاده از فرمول هولستی برای کتاب ریاضی ایران 89/0 و برای کتاب ریاضی مدرسه بین الملل 84/0محاسبه گردید. نتایج تحلیل داده نشان داد که محتوی کتاب ریاضی ایران 73 درصد و کتاب بین الملل 88 درصد فعال است. در کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی ایران به مؤلفه های تفکر انتقادی به طور نامتعادل توجه شده است، بدین معنی که به مؤلفه هایی که لازم ورود به تفکر انتقادی هستند همچون سؤال کردن توجه لازم شده ولی به مؤلفه های مرتبط با تجزیه و تحلیل و سطح بالای تفکر انتقادی توجه بسیار کمی شده است. پیشنهاد می گردد با اصلاح و بهبود محتوای کتاب های درسی به ویژه کتاب ریاضی دوره ابتدایی زمینه پرورش تفکر انتقادی دانش آموزان فراهم گردد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 271 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0