مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

426
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل گفتمانی نظام رتبه بندی بین المللی دانشگاهها: درس هایی برای برنامه درسی آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 115

چکیده

 نظام آموزش عالی و ابعاد گوناگون آن همواره در معرض تأثیر پذیری از گفتمان های بیرونی همچون " نظام رتبه بندی بین المللی دانشگاه" ها است. امروزه برنامه درسی به عنوان هسته اصلی و روایتگر ارزش ها, باورها و اولویت های سیاست گزاران آموزش عالی در خط مقدم کنش عقلانی با پدیده رتبه بندی دانشگاه ها است. در واقع, سیر تحول کمی و کیفی نظام آموزش عالی ایران در چهار دهه اخیر باعث ورود آن به مرحله جدیدی شده که گریزی از آن نیست, چرا که گذر کم و بیش بطئی ولی پیوسته از نسل اول به نسل چهارم دانشگاه در ایران باعث شده است که اینک سیاست گزاران نظام آموزش عالی با این پرسش اساسی روبرو شوند که آیا می توان رتبه بندی های بین المللی دانشگاه را همچون گفتمانی تحول گرا برای برنامه درسی مدنظر قرار داد. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل گفتمان مبتنی بر بهره گیری از رویکرد فرکلاف درصدد تحلیل متون مرتبط و استخراج مضمون های مناسب با عنایت به سه مرحله توصیف, تفسیر و تبیین است. یافته های تحقیق نشان می دهد که پدیده رتبه بندی بین المللی دانشگاه ها دارای ویژگی های یک گفتمان تحول خواه در نظام آموزش عالی است که همه ابعاد آن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مقاله پیشنهاد می دهد نظام برنامه درسی آموزش عالی ایران می تواند ازطریق ترکیب گفتمان سنتی و جدید, خود را برای رویاروئی بهتر با چالش های نسل چهارم دانشگاه هاآماده سازد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجبلو، مهدی، شاه طلبی، بدری، و یارمحمدیان، محمدحسین. (1398). تحلیل گفتمانی نظام رتبه بندی بین المللی دانشگاهها: درس هایی برای برنامه درسی آموزش عالی ایران. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 2(1 )، 97-115. SID. https://sid.ir/paper/270393/fa

    Vancouver: کپی

    رجبلو مهدی، شاه طلبی بدری، یارمحمدیان محمدحسین. تحلیل گفتمانی نظام رتبه بندی بین المللی دانشگاهها: درس هایی برای برنامه درسی آموزش عالی ایران. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی[Internet]. 1398؛2(1 ):97-115. Available from: https://sid.ir/paper/270393/fa

    IEEE: کپی

    مهدی رجبلو، بدری شاه طلبی، و محمدحسین یارمحمدیان، “تحلیل گفتمانی نظام رتبه بندی بین المللی دانشگاهها: درس هایی برای برنامه درسی آموزش عالی ایران،” فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، vol. 2، no. 1 ، pp. 97–115، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/270393/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button