مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,860
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

853
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پیام ها و مفاهیم اقتصادی در کتاب های درسی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 69

چکیده

 از آنجا که در نظام آموزشی متمرکز کنونی, کتاب درسی دنبال کننده هدف های آموزش ملی است, در این پژوهش تلاش شد تا بر اساس تحلیل محتوا به این پرسش پاسخ داده شود که «در متن کتاب های درسی دوره ابتدایی تا چه میزان به مفاهیم و پیام های اقتصادی توجه شده است». بنابراین, پس از مطالعات نظری مقدماتی, الگوی مورد نظر برای تحلیل محتوا استخراج شد و پس از تعیین روایی و پایایی این الگو, کار تحلیل آغاز شد. برای این منظور, متن کتاب های درسی دوره ابتدایی به استثنای ریاضی در سال تحصیلی 86-1385 با استفاده از سیاهه گردآوری اطلاعات تحلیل شدند و پیام ها و مفاهیم اقتصادی آنها در پنج نوع اقتصاد خرد, اقتصاد کلان, توسعه اقتصادی, اقتصاد کار و اقتصاد بین الملل و همچنین, دو شیوه ارائه مستقیم و غیرمستقیم شناسایی و تفکیک گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مفاهیم اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصادی, اقتصاد خرد, اقتصاد کار, اقتصاد کلان و اقتصاد خرد بیشترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده اند. نتایج پژوهش همچنین, نشان می دهد که میزان استفاده از روش های مستقیم و غیرمستقیم برای ارائه پیام های اقتصادی متفاوت است. به طوری که مفاهیم مربوط به اقتصاد خرد, کلان, توسعه و بین الملل بیشتر به شیوه مستقیم و مفاهیم مربوط به اقتصاد کار بیشتر به شیوه غیرمستقیم ارائه شده اند. به طور کلی, برای ارائه پیام های اقتصادی در متن کتاب های درسی بیشتر از شیوه مستقیم استفاده شده است. تحلیل های انجام شده نشان می دهد که نظم خاصی بر ارائه پیام های اقتصادی در پایه های مختلف حاکم نبوده است و با آن که مفاهیم اقتصادی از پایه اول تا پنجم به صورت تصاعدی افزایش یافته است, این روند فراز و نشیب هایی دارد و دارای حرکت خطی نیست. در عین حال, ارائه مفاهیم اقتصادی بیشتر به شیوه نظری و تئوری است. در پایان پیشنهاد می شود که در طرح مفاهیم اقتصادی در دوره ابتدایی, بایستی به برخی مفاهیم مربوط به اقتصاد خرد و اقتصاد کلان توجه بیشتری شود. همچنین, پیشنهاد می شود که افزون بر آموزش نظری مفاهیم اقتصادی, آموزش عملی این مفاهیم از روش به کارگیری بیشتر شیوه های فعال مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدی، بتول، درتاج، فریبرز، و جلایی، سیدعبدالمجید. (1390). بررسی پیام ها و مفاهیم اقتصادی در کتاب های درسی دوره ابتدایی. پژوهشهای اقتصادی ایران، 16(49)، 35-69. SID. https://sid.ir/paper/2777/fa

    Vancouver: کپی

    سیدی بتول، درتاج فریبرز، جلایی سیدعبدالمجید. بررسی پیام ها و مفاهیم اقتصادی در کتاب های درسی دوره ابتدایی. پژوهشهای اقتصادی ایران[Internet]. 1390؛16(49):35-69. Available from: https://sid.ir/paper/2777/fa

    IEEE: کپی

    بتول سیدی، فریبرز درتاج، و سیدعبدالمجید جلایی، “بررسی پیام ها و مفاهیم اقتصادی در کتاب های درسی دوره ابتدایی،” پژوهشهای اقتصادی ایران، vol. 16، no. 49، pp. 35–69، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/2777/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button