مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,339
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سیستم ارجاع در نظام عرضه مراقبتهای بهداشتی- درمانی راه حلهای اصلاح آن در شبکه بهداشت و درمان کاشان

صفحات

 صفحه شروع 238 | صفحه پایان 242

چکیده

 این مطالعه توصیفی به منظور ارزیابی عملکرد سیستم ارجاع در شبکه بهداشت و درمان کاشان در سال 1376 بعمل آمد. در این مطالعه 23 مرکز بهداشتی – درمانی در سطوح مختلف سیستم عرضه مراقبتی شامل: خانه های بهداشت, مراکز بهداشتی – درمانی روستائی و شهری در مورد چگونگی مراجعه بیماران به مراکز بیمارستانی بررسی گردید که در ان 1783 بیمار از نظر عملکرد ارجاع (ارجاع , باخورد و پیگیری درمان) مورد مطالعه قرار گرفتند.میزان ارجاع بیماران به مراکز سطح مراقبتی بعدی شامل: خانه بهداشت 21 درصد, مراکز بهداشتی– درمانی روستائی 9/11 درصد, مراکز بهداشتی – درمانی شهری 1/9 درصد بوده و با اعتماد 95% دامنه اطمینان ارجاع به ترتیب در مراکز فوق 26.2-15.8 درصد, 15.8-8 درصد و 11.5-6.7 درصد بوده است. بعلاوه 4/38 درصد کل مراجعین به مراکز بهداشتی – درمانی مورد مطالعه جهت آزمایشات پاراکلینیک ارجاع گردیده اند و با اعتماد 95 درصد دامنه اطمینان ارجاع به پاراکلینیک 7/40-1/36 درصد بوده است. همچنین 3/46 درصد بیماران به طور مستقیم به مرکز بیمارستانی خود ارجاعی کرده, 8/34 درصد توسط متخصص, 7 درصد از بخش اورژانس, 1/4 درصد از مراکز بهداشتی اولیه, 4/2 درصد از پزشک عمومی و 4/5 درصد از منابع دیگر به مرکز بیمارستانی فرستاده شده اند 4/71 درصد از بیماران ارجاع شده خانه بهداشت, 50% بیماران ارجاع شده مراکز بهداشتی روستایی و 49 درصد بیماران ارجاع شده مراکز بهداشتی شهری از سطوح مراقبتی بالاتر به این مراکز بازخورد شده اند و بطور کلی بازخورد بیماران به سطح اول تماس 66 درصد و پیگیری درمانها 3/73 درصد بوده است. با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه و میزان بالای خود – ارجاعی و میزان پایین ارجاع از پزشک عمومی به مراکز ارجاع, نیاز به بازنگری و اصلاح ساختار سیستم عرضه خدمات بهداشتی یک ضرورت است. ما پیشنهاد می کنیم که معیارهای بالینی دقیقی برای ارجاع ایجاد شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رسولی نژاد، سیدعلی اصغر، و رسولی نژاد، مریم سادات. (1380). بررسی سیستم ارجاع در نظام عرضه مراقبتهای بهداشتی- درمانی راه حلهای اصلاح آن در شبکه بهداشت و درمان کاشان. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 4(4)، 238-242. SID. https://sid.ir/paper/29096/fa

    Vancouver: کپی

    رسولی نژاد سیدعلی اصغر، رسولی نژاد مریم سادات. بررسی سیستم ارجاع در نظام عرضه مراقبتهای بهداشتی- درمانی راه حلهای اصلاح آن در شبکه بهداشت و درمان کاشان. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1380؛4(4):238-242. Available from: https://sid.ir/paper/29096/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی اصغر رسولی نژاد، و مریم سادات رسولی نژاد، “بررسی سیستم ارجاع در نظام عرضه مراقبتهای بهداشتی- درمانی راه حلهای اصلاح آن در شبکه بهداشت و درمان کاشان،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 4، no. 4، pp. 238–242، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29096/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا