مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,491
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

669
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 218

چکیده

 مقدمه: مدیران موفق قادرند برای بهبود عملکردشان, مهارت های بین فردی قوی را با دانش تخصصی ترکیب کنند. هوش هیجانی نه تنها مبنایی برای توسعه بیشتر این مهارت هاست, بلکه توانایی بکارگیری هیجان ها, در کارآیی اعضای گروه و رفع تعارض نیز نقش مهمی ایفا می کند. هدف از انجام این مطالعه , بررسی رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.روش کار: این یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 81 نفر از مدیران آموزشی و پژوهشی دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی انجام پذیرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شد. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه های مشخصات فردی, مدیریت تعارض رابینز و هوش هیجانی شرینگ جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. برای تحلیل آماری از آزمون های تی مستقل؛ مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: میانگین نمره هوش هیجانی 115.01 بود. %50.62 مدیران از راهبرد عدم مقابله, و فقط %2.47 مدیران از راهبرد راه حل گرایی استفاده می نمودند. مدیران آموزشی (%87.60) و مدیران مرد (%59.60), بیشتر از راهبرد عدم مقابله و مدیران پژوهشی (%62.86) و مدیران زن (%34.5) بیشتر از راهبرد کنترل استفاده می نمودند. بین هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض رابطه آماری معناداری مشاهده نشد. در مدیران آموزشی, بین راهبرد کنترل و سابقه مدیریت رابطه آماری معنادار منفی مشاهده گردید. در مدیران مرد, بین هوش هیجانی و راهبردهای عدم مقابله و راه حل گرایی رابطه آماری معنادار منفی وجود داشت.نتیجه گیری: هوش هیجانی عاملی مهم در شناسایی و هدایت تعارض هاست. بنابراین ضروری است در انتخاب و بهبود عملکرد مدیران سطوح عالی, هوش هیجانی مورد توجه قرار گیرد و با آموزش مداوم مدیران در زمینه راهبردهای مدیریت تعارض, راه برای شناخت و برخورد به موقع و صحیح تعارض هموار گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشتکاران، علی، حاتم، ناهید، رضایی، ریتا، و لطفی، منصوره. (1390). رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 14(4)، 211-218. SID. https://sid.ir/paper/29179/fa

    Vancouver: کپی

    کشتکاران علی، حاتم ناهید، رضایی ریتا، لطفی منصوره. رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1390؛14(4):211-218. Available from: https://sid.ir/paper/29179/fa

    IEEE: کپی

    علی کشتکاران، ناهید حاتم، ریتا رضایی، و منصوره لطفی، “رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 14، no. 4، pp. 211–218، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29179/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button