مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

900
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر کاربرد روش حل مساله گروهی بر تهدید درک شده دختران نوجوان در زمینه پیشگیری از کم خونی فقر آهن

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 18

چکیده

 پژوهش فوق مطالعه ای نیمه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی است که به منظور بررسی تاثیر کاربرد روش حل مساله گروهی بر تهدید درک شده دختران نوجوان در پیشگیری از کم خونی فقر آهن در مدارس راهنمایی منطقه 2 شهر تهران انجام گرفته است. بدین منظور 120 دختر دانش آموز با میانگین سنی 13.3 سال وانحراف معیار 0.9 درصد مبتلا به درجاتی از فقر آهن براساس داده های آزمایشگاهی طی یک نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه, چک لیست خود گزارشی و داده های آزمایشگاهی بود. داده ها در دو مرحله قبل و بعد از مداخله جمع آوری گردیدند. مداخله شامل یک برنامه آموزشی به روش حل مساله گروهی در زمینه افزایش تهدید درک شده جهت اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از کم خونی بود که طی 5 جلسه گروهی و یک جلسه فردی برای دختران دانش آموز نمونه پژوهش اجرا شد, دانش آموزان در تمامی مراحل, از معرفی مشکل تا ارائه راه حلها و نهایتا اجرا مشارکت داشتند پس از اتمام هر جلسه, یک خلاصه کارت آموزشی حاوی مطالب علمی آن جلسه به آنان ارائه می شد. بعد از 2.5 ماه بدون مداخله پژوهشگر, پس آزمون اجرا شد. نتایج بررسی با آزمون t نشان داد که اجرای برنامه آموزشی به روش حل مساله گروهی موجب افزایش دانش, نگرش, شدت درک شده, حساسیت درک شده, تهدید درک شده و اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده (P<0.0001) پس از مداخله در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد شده است. همچنین آزمون آماری t زوجی (Paired-T-Test) نشان داد میزان متغیرهای ذکر شده و میزان فریتین سرم به عنوان یک شاخص تشخیص کم خونی فقر آهن, بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنا داری داشته است. (P<=0.0001) اما در گروه شاهد اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نیز نشان داد بین تهدید درک شده و رفتارهای پیشگیرانه دختران پس از مداخله در گروه آزمون ارتباط مستقیم وجود دارد. بدین ترتیب که هر چه میزان تهدید درک شده دختران افزایش یابد میزان رفتارهای پیشگیرانه آنها نیز افزایش می یابد (P<0.0001) بنابراین فرضیه اول پژوهش, مبنی بر موثر بودن روش حل مساله گروهی بر دانش, نگرش, شدت درک شده, حساسیت درک شده و تهدید درک شده و فرضیه دوم پژوهش, مبنی بر موثر بودن افزایش تهدید درک شده بر افزایش رفتارهای پیشگیرانه دختران نیز مورد تایید قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الحانی، فاطمه، نیکنامی، شمس الدین، حیدرنیا، علیرضا، کاظم نژاد، انوشیروان، و کیمیاگر، سیدمسعود. (1382). بررسی تاثیر کاربرد روش حل مساله گروهی بر تهدید درک شده دختران نوجوان در زمینه پیشگیری از کم خونی فقر آهن. دانشور پزشکی، 10(46)، 9-18. SID. https://sid.ir/paper/30448/fa

    Vancouver: کپی

    الحانی فاطمه، نیکنامی شمس الدین، حیدرنیا علیرضا، کاظم نژاد انوشیروان، کیمیاگر سیدمسعود. بررسی تاثیر کاربرد روش حل مساله گروهی بر تهدید درک شده دختران نوجوان در زمینه پیشگیری از کم خونی فقر آهن. دانشور پزشکی[Internet]. 1382؛10(46):9-18. Available from: https://sid.ir/paper/30448/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه الحانی، شمس الدین نیکنامی، علیرضا حیدرنیا، انوشیروان کاظم نژاد، و سیدمسعود کیمیاگر، “بررسی تاثیر کاربرد روش حل مساله گروهی بر تهدید درک شده دختران نوجوان در زمینه پیشگیری از کم خونی فقر آهن،” دانشور پزشکی، vol. 10، no. 46، pp. 9–18، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30448/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button